Lata 1985 – 1987

1985
Światowa prapremiera nowego spektaklu – Niech sczezną artyści, Norymberga, 2 VI 1985 (Alte Giesserei Kabelmetal). Prezentacje Niech sczezną artyści: Mediolan (Teatro dell’Arte), Avignon (Lycée Aubanel), Paryż (Centre Georges Pompidou), Nowy Jork (La MaMa ETC).
Pokazy Wielopola, Wielopola w Salonikach (Demetrius).
Wyjazd z Umarłą klasą do Tel-Avivu (Jaffa Harbour Theatre).
Wystawa indywidualna T. Kantora w Avignonie w ramach Festival d’Avignon.

1986
„L`atessa molto importante” – Festiwal Teatru Cricot 2 w Bari (Teatro Petruzzelli). Prezentacje: Umarłej klasy, Wielopola, Wielopola, Niech sczezną artyści. Równocześnie odbywa się sympozjum z udziałem kilkunastu krytyków i wystawa T. Kantora (Galeria Bonomo). Teatr Cricot 2 prezentuje spektakle: Wielopole, Wielopole w Berlinie Zachodnim (Theatermanufaktur) oraz Niech sczezną artyś ci – w Warszawie (Klub Stodoła), Krakowie (Teatr Słowackiego), Madrycie (Sala Olimpia), Mediolanie (Teatro dell’Arte), Turynie (Teatro Colosseo), Lyonie-Villeurbanne (Théâtre National Populaire), Grenoble (Maison de la Culture), Berlinie Zachodnim (Theatermanufaktur), Antwerpii (de Singel) i w Ferrarze (Teatro Comunale di Ferrara).
Sympozjum „Sztuka Tadeusza Kantora”, Katowice, 10-11 IV 1986 (Uniwersytet ¦ląski) i Antwerpia, 25 X 1986.
W Mediolanie, przez okres miesiąca, prowadzi wykłady w Civica Scuola d’Arte Drammatica Paolo Grassi, gdzie przygotowuje ze studentami cricotage ¦lub w manierze konstruktywistycznej i surrealistycznej.
Wystawa indywidualna w Mediolanie, 10-27 IV 1986 (Galleria di Milano), i w Berlinie Zachodnim, 31 VIII – 28 IX (Galerie Eva Poll).

1987
Teatr Cricot 2 prezentuje spektakle: Wielopole, Wielopole – w Barcelonie (Mercat de les Flors) i Santander (Parque de la Marga) oraz Niech sczezną artyśc i – we Wrocławiu (Teatr Polski), Barcelonie (Mercat de les Flors), Wiedniu (Metropol), Lille (Théâtre de la Salamandre), Bilbao (Teatro Ayala), Florencji (Teatro delle Compagnia) i Buenos Aires (Teatro Municipal General San Martin).
Przygotowania do inscenizacji Maszyny miłości i śmierci (cricotage) w Mediolanie. Premiera 13 lipca w trakcie festiwalu teatralnego Spiel Räume towarzyszącemu wystawie Documenta 8 w Kassel (Staatstheater); kolejne prezentacje tego cricotage’u w Mediolanie (Theatro Litta), Reggio Emilia (Teatro Ariosto) i Palermo (Teatro Biondo).
Wystawa „Oggetti e machine del teatro di Tadeusz Kantor” w Museo Internazionale delle Marionette w Palermo.
W Krakowie odbywają się próby do Nigdy tu już nie powrócę.

 

Oprac. Józef Chrobak
Oprac. działu: Jolanta Kunowska