Lata 40.

Śmierć Fauna – Tytus Czyżewski
reżyseria – Władysław Józef Dobrowolski
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka – Jan Ekier, wykonanie – zespół kameralny pod kierunkiem Adama Riegera
kierownictwo artystyczne – Władysław Józef Dobrowolski
premiera – 7 VI 1945 (Kawiarnia Plastyków, Kraków)
Teatr Plastyków, Kraków
(w wykonaniu zespołu słuchaczy lektoratu wymowy Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie)

spektakl zrealizowany poza sceną konwencjonalną

                                                                                                                  

 Scena ze sztuki "Dzień jego powrotu", fot. K. Burzyński

Scena ze sztuki „Dzień jego powrotu”, fot. K. Burzyński

Dzień jego powrotu – Zofia Nałkowska
reżyseria – Jerzy Ronard Bujański
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne – Andrzej Pronaszko

kierownictwo literackie – Tadeusz Breza, Wojciech Natanson
premiera – 17 VI 1945
Stary Teatr, Mała Scena, Kraków

 

6 projektów kostiumów do sztuki "Cyd", 1945, Cricoteka

6 projektów kostiumów do sztuki „Cyd”, 1945, Cricoteka

Cyd – Pierre Corneille, przekład Stanisław Wyspiański
reżyseria i inscenizacja – Jerzy Ronard Bujański
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka – Jan Maklakiewicz
kierownictwo artystyczne – Andrzej Pronaszko

kierownictwo literackie – Tadeusz Breza, Wojciech Natanson
premiera – 25 VII 1945 (dziedziniec dawnej Biblioteki Jagiellońskiej, ul. Św. Anny 6, Kraków)
Stary Teatr, Mała Scena, Kraków

 

Projekt scenograficzny do sztuki "Niegodzien i godni", 1945, własność prywatna

Projekt scenograficzny do sztuki „Niegodzien i godni”, 1945, własność prywatna

 

Niegodzien i godni * – Józef Czechowicz
reżyseria – Tadeusz Kantor
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka i wykonanie – Janina Garścia-Gresselowa
kierownictwo artystyczne – Zofia Karasiówna
premiera – 2 VIII 1945
Teatr Akademicki, Rotunda, Kraków

spektakl zrealizowany poza sceną konwencjonalną

 

 

 

Projekt scenograficzny do sztuki "Powrót Odysa", 1945, własność prywatna

Projekt scenograficzny do sztuki „Powrót Odysa”, 1945, własność prywatna

Powrót Odysa – Stanisław Wyspiański **
reżyseria i inscenizacja – Tadeusz Kantor
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka – Janina Garścia-Gresselowa
układ taneczny – Irena Michalczyk
kierownictwo artystyczne Studia Aktorskiego – Jerzy Ronard Bujański

kierownictwo artystyczne – Andrzej Pronaszko

kierownictwo literackie – Tadeusz Breza, Wojciech Natanson
premiera – 5 VIII 1945 Stary Teatr, Studio Aktorskie, Kraków (z cyklu: Pokazy Studio „Stary Teatr”)

 

Projekt scenograficzny do sztuki "Przejrzały oczy nasze", 1945, własność prywatna

Projekt scenograficzny do sztuki „Przejrzały oczy nasze”, 1945, własność prywatna

Przejrzały oczy nasze (Ziemia oskarża) – Wanda Karczewska
opracowanie sceniczne – Józef Karbowski
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne – Karol Frycz

kierownictwo literackie – Adam Polewka

kierownictwo muzyczne – Kazimierz Meyerhold
premiera – 30 X 1945
Teatr Miejski im. Juliusza Słowackiego, Kraków

 

 

* Spektakl funkcjonuje również nieoficjalnie pod tytułem, nadanym przez Tadeusza Kantora: Misterium w tramwaju – w nawiązaniu do miejsca akcji moralitety Czechowicza, która dzieje się w tramwaju.

** Realizacja w Studio Aktorskim Starego Teatru jest drugą wersją spektaklu, wystawionego pierwotnie przez Tadeusza Kantora w Podziemnym Teatrze Niezależnym w Krakowie, premiera 21 VI 1944.

 

Projekt scenograficzny do sztuki "Karykatury", 1946, Muzeum Chełmskie w Chełmie

Projekt scenograficzny do sztuki „Karykatury”, 1946, Muzeum Chełmskie w Chełmie

Karykatury – Jan August Kisielewski
reżyseria – Jerzy Ronard Bujański
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne – Jerzy Ronard Bujański
premiera – [17 XI 1945] (gościnna sala obecnego Teatru Groteska, Kraków)
Międzyorganizacyjny Teatr Robotniczy im. Ignacego Fika, Kraków
spektakl zrealizowany poza sceną konwencjonalną

 

 

 

"Gabinet Dyrektora, I akt", projekt scenograficzny do sztuki "Dwa teatry", 1946, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa

„Gabinet Dyrektora, I akt”, projekt scenograficzny do sztuki „Dwa teatry”, 1946, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa

Dwa teatry – Jerzy Szaniawski
reżyseria – Irena Grywińska
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka – Alojzy Kluczniok, solo skrzypcowe w wykonaniu Niny Stokowskiej
kierownictwo artystyczne – Karol Adwentowicz

kierownictwo literackie – Halina Bojarska

premiera – 24 II 1946
Teatr Powszechny im. Żołnierza Polskiego, Kraków

 

 

Projekt scenograficzny do sztuki "Portret generała", 1946, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa

Projekt scenograficzny do sztuki „Portret generała”, 1946, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa

Portret generała – Juliusz Wirski
reżyseria – Karol Frycz
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne – Karol Frycz

kierownictwo literackie – Adam Polewka

kierownictwo muzyczne – Kazimierz Meyerhold

premiera – 12 IV 1946
Teatr Miejski im. Juliusza Słowackiego, Kraków

 

 

Plan scenografii z Teki projektów dekoracji i kostiumów do baletu "Swantewit", 1948, Muzeum Narodowe w Poznaniu

Plan scenografii z Teki projektów dekoracji i kostiumów do baletu „Swantewit”, 1948, Muzeum Narodowe w Poznaniu

Swantewit (balet) – Piotr Perkowski
reżyseria i choreografia – Jerzy Kapliński
scenografia i kostiumy – Andrzej Stopka
projekty scenograficzne przygotowane 10 IV 1948 na konkurs Teatru Wielkiego w Poznaniu (nie zrealizowane) – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne i muzyczne – Zygmunt Latoszewski
premiera – 19 VI 1948
Teatr Wielki, Opera Narodowa, Poznań

 

 

 

Niech się zbudzi Drwal [Drwal] – Pablo Neruda, przekład Z. A. Pijanowski
reżyseria i inscenizacja – Tadeusz Kantor, Maria Jarema
premiera – [26] VI 1949 (dziedziniec Pałacu pod Baranami, Kraków)
Wojewódzki Dom Kultury Związków Zawodowych*,  Kraków

spektakl zrealizowany poza sceną konwencjonalną

 

* W latach 1949-1950 Tadeusz Kantor współpracował z Wojewódzkim Domem Kultury Związków Zawodowych w Krakowie, prowadząc jako „instruktor zespołu recytacyjno-świetlicowego” tamtejszy Zespół Robotniczy.