Lata 50. – 1 poł.
Opowieść o generale Walterze, patriocie i internacjonaliście [Generał Walter]
układ tekstów – Leokadia Kałuska
inscenizacja – Tadeusz Kantor
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
premiera – [6 IV 1950]
Wojewódzki Dom Kultury Związków Zawodowych, Teatr Studio, Kraków
spektakl zrealizowany poza sceną konwencjonalną
Dobrze! Poemat październikowy – Władimir Władimirowicz Majakowski, przekład Artur Sandauer
inscenizacja – Tadeusz Kantor
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
premiera – [5 XI 1950]
Wojewódzki Dom Kultury Związków Zawodowych, Teatr Studio, Kraków
spektakl zrealizowany poza sceną konwencjonalną
Wczoraj i przedwczoraj – Aleksander Maliszewski
reżyseria – Jerzy Kaliszewski
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
współpraca dramaturgiczna – Henryk Vogler
kierownictwo artystyczne – Henryk Szletyński
kierownictwo literackie – Zbigniew Krawczykowski, Zygmunt Leśnodorski
premiera – 18 XI 1950
Państwowe Teatry Dramatyczne, Stary Teatr, Mała Scena, Kraków
Lubow Jarowaja – Konstantin Treniow, przekład Stanisław Marczak-Oborski
reżyseria i inscenizacja – Tadeusz Muskat
asystenci reżysera – Józef Strumiński, Władysław Kozłowski
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne – Wilam Horzyca
kierownictwo literackie – Stanisław Hebanowski
kierownictwo muzyczne – Stanisław Renz
premiera – 10 II 1951
Państwowe Teatry Dramatyczne, Teatr Polski, Poznań
Alkad z Zalamei – Pedro Calderón de la Barca, przekład Ludwik Hieronim Morstin
reżyseria i inscenizacja – Władysław Krzemiński
asystent reżysera – Romana Bohdanowicz
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
dramaturg – Zbigniew Krawczykowski
muzyka – Witold Krzemieński
kierownictwo artystyczne – Henryk Szletyński
kierownictwo literackie – Zygmunt Leśnodorski
kierownictwo muzyczne – Kazimierz Meyerhold
premiera – 1 VII 1951 Państwowe Teatry Dramatyczne, Teatr im. Juliusza Słowackiego, Kraków
Eugenia Grandet – Honoré de Balzac, adaptacja Andrzej Wermer
reżyseria – Jerzy Kaliszewski
asystent reżysera – Barbara Wolska
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
dramaturg – Zygmunt Leśnodorski
kierownictwo artystyczne – Henryk Szletyński
kierownictwo literackie – Zbigniew Krawczykowski, Zygmunt Leśnodorski
premiera – 7 IX 1951 Państwowe Teatry Dramatyczne, Stary Teatr, Duża Scena, Kraków
Pociąg do Marsylii – Krzysztof Gruszczyński
reżyseria – Lidia Zamkow
asystent reżysera – Ewa Stojowska
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
opracowanie muzyczne – Jerzy Fitio, Antoni Słociński
kierownictwo artystyczne – Henryk Szletyński
kierownictwo literackie – Zbigniew Krawczykowski, Zygmunt Leśnodorski
premiera – 18 IV 1952 (Państwowe Teatry Dramatyczne, Teatr im. Juliusza Słowackiego, Kraków)
Państwowe Teatry Dramatyczne, Stary Teatr, Duża Scena, Kraków
Kruki – Henryk Becque, przekład Henryk Rostworowski
reżyseria i opracowanie tekstu – Roman Niewiarowicz
współpraca reżyserska i asystentura – Romana Bohdanowicz
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne – Henryk Szletyński
kierownictwo literackie – Zbigniew Krawczykowski, Zygmunt Leśnodorski
premiera – 18 VII 1952
Państwowe Teatry Dramatyczne, Stary Teatr, Duża Scena, Kraków
Pociąg do Marsylii – Krzysztof Gruszczyński
reżyseria – Ewa Stojowska
asystent reżysera – Wojciech Renas
inscenizacja – Lidia Zamkow
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
opracowanie muzyczne – Andrzej Szenajch, Teresa Kwaśniewska
kierownictwo artystyczne – Ireneusz Erwan
kierownictwo literackie – Eugeniusz Aniszczenko
premiera – 22 VII 1952
Państwowy Teatr Ziemi Opolskiej, Opole
Eugenia Grandet – Honoré de Balzac, adaptacja Andrzej Wermer według przeróbki Alberta Arrault
reżyseria – Janina Orsza-łukasiewicz
scenografia – Marian Gostyński
kostiumy – Tadeusz Kantor, Marian Gostyński
kierownictwo artystyczne – Jan Zbigniew Pastuszko
kierownictwo literackie – Jerzy Jędrzejewicz
premiera – 21 VIII 1952
Państwowy Teatr im. Stefana Żeromskiego, Kielce
Trzy jednoaktówki:
Najszczęśliwszy człowiek na świecie – Albert Maltz, przekład i adaptacja Adam Tarn
Zgubiony list – Giovanni Luca Caragiale, przekład Adam Wajsberg, adaptacja Eugeniusz Aniszczenko
Ostatnie okno – Władimir Abramowicz Dychawiczny i Moris Michaił Słobodskoj, przekład Załoga Lubelskiego Oddziału Związku Literatów Polskich, opracowanie Eugeniusz Aniszczenko
reżyseria – Elwira Turska
scenografia – Tadeusz Kantor
kostiumy – Ewa Jurkiewicz
kierownictwo artystyczne – Ireneusz Erwan
kierownictwo literackie – Eugeniusz Aniszczenko
premiera – 31 VIII 1952
Państwowy Teatr Ziemi Opolskiej, Opole
Sprawa rodzinna – Jerzy Lutowski
reżyseria – Jerzy Kaliszewski
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
dramaturg – Zygmunt Leśnodorski
kierownictwo artystyczne – Henryk Szletyński
kierownictwo literackie – Zbigniew Krawczykowski, Zygmunt Leśnodorski
premiera – 15 XI 1952 (sala teatralna Zakładów Budowy Maszyn i Aparatury im. Stanisława Szadkowskiego, Kraków)
Państwowe Teatry Dramatyczne, Stary Teatr, Mała Scena, Kraków
Sztorm – Władimir Naumowicz Bill-Biełocerkowski, przekład J.W. Gruda i G.T. Lipszyc
reżyseria i inscenizacja – Krystyna Skuszanka
asystent reżysera – Jerzy Goliński
scenografia i kostiumy – Wojciech Krakowski, Tadeusz Kantor
współpraca dramaturgiczna – Eugeniusz Aniszczenko
opracowanie muzyczne – Andrzej Szenajch
kierownictwo artystyczne – Ireneusz Erwan
kierownictwo literackie – Eugeniusz Aniszczenko
premiera – [15] XI 1952 Państwowy Teatr Ziemi Opolskiej, Opole
Szewc Dratewka – Maria Kownacka, opracowanie Władysław Jarema
reżyseria i inscenizacja – Alojzy Smolka, Eugeniusz Aniszczenko, Jan Potiszil
scenografia i projekty lalek – Tadeusz Kantor
kierownictwo pracowni lalek – Alojzy Smolka, Kazimiera Smandzik, W. Gułyna
muzyka – Jan Potiszil
akompaniament muzyczny – E. Kaczmarek, Jan Potiszil, Zygmunt Smandzik
kierownictwo artystyczne – Ireneusz Erwan, Alojzy Smolka *
premiera – [20 XI 1952]
Państwowy Teatr Ziemi Opolskiej, Teatr Lalek, Opole
Dama Pikowa (opera) – Piotr Czajkowski
[reżyseria – Aleksander Bardini]
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
[kierownictwo – Zdzisław Górzyński, Tadeusz Bursztynowicz, Zygmunt Latoszewski]
[Państwowa Opera, Warszawa]
(spektakl nie zrealizowany, przygotowywany w 1952)
* Ireneusz Erwan był kierownikiem artystycznym w Państwowym Teatrze Ziemi Opolskiej, a Alojzy Smolka – w opolskim Teatrze Lalek.
Turcaret czyli Finansista – Alain-René Lesage, przekład Tadeusz Boy-Żeleński
reżyseria – Lidia Zamkow
asystent reżysera – Marian Cebulski
scenografia i kostiumy- Tadeusz Kantor
dramaturg – Zygmunt Leśnodorski
kierownictwo artystyczne – Henryk Szletyński
kierownictwo literackie – Zbigniew Krawczykowski, Zygmunt Leśnodorski
premiera – 28 II 1953
Państwowe Teatry Dramatyczne, Stary Teatr, Duża Scena, Kraków
Kopernik – Władysław Broniewski, Ludwik Hieronim Morstin, Wincenty Rapacki, Tadeusz Śliwiak, Wojciech Żukrowski, opracowanie scen dramatycznych Wojciech Żukrowski
reżyseria i inscenizacja – Irena Babel
asystent reżysera – Jan Pawłowski
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
współpraca dramaturgiczna – Zbigniew Krawczykowski
muzyka – Lucjan Kaszycki
kierownictwo artystyczne – Ignacy Henner
kierownictwo muzyczne – Stefania Brożek
premiera – [24 V 1953]
Teatr Poezji, Kraków
Miarka za miarkę – William Shakespeare, przekład Ludwik Ulrich, opracowanie Włodzimierz Lewik
reżyseria i inscenizacja – Krystyna Skuszanka
asystent reżysera – Irena Malarczyk
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka – Jerzy Młodziejowski, wykonanie – Opolska Orkiestra Symfoniczna
kierownictwo artystyczne – Krystyna Skuszanka
kierownictwo literackie – Eugeniusz Aniszczenko
premiera – 31 V 1953
Państwowy Teatr Ziemi Opolskiej, Opole
Rozbity dzban – Henryk Kleist, przekład Zbigniew Krawczykowski
reżyseria – Irena Babel
asystent reżysera – Anna Walewska
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
dramaturg – Zbigniew Krawczykowski
kierownictwo artystyczne – Henryk Szletyński
kierownictwo literackie – Zbigniew Krawczykowski, Zygmunt Leśnodorski
premiera – 4 VII 1953
Państwowe Teatry Dramatyczne, Stary Teatr, Duża Scena, Kraków
Nie igra się z miłością – Alfred de Musset, przekład Tadeusz Boy-Żeleński
reżyseria i inscenizacja – Maryna Broniewska
asystent reżysera – Piotr Pawłowski
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne – Ignacy Henner
kierownictwo muzyczne – Stefania Brożek
premiera – 26 IX 1953
Teatr Poezji, Kraków
Domek z kart – Emil Zegadłowicz, współudział Maria Koszyc
reżyseria – Jerzy Kaliszewski
asystent reżysera – Antoni Słociński
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
opracowanie efektów dźwiękowych – Antoni Słociński
kierownictwo artystyczne – Henryk Szletyński
kierownictwo literackie – Zbigniew Krawczykowski
premiera – 31 X 1953
Państwowe Teatry Dramatyczne, Stary Teatr, Mała Scena, Kraków
Takie czasy – Jerzy Jurandot
reżyseria – Irena Babel
asystent reżysera – Julian Jabczyński
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
kierownictwo artystyczne – Henryk Szletyński
kierownictwo literackie – Zbigniew Krawczykowski
premiera – 26 II 1954
Państwowe Teatry Dramatyczne, Stary Teatr, Mała Scena, Kraków
Takie czasy – Jerzy Jurandot
reżyseria – Krystyna Skuszanka
scenografia – Tadeusz Kantor
kostiumy – Ewa Jurkiewicz
muzyka – Jerzy Młodziejowski
kierownictwo artystyczne – Krystyna Skuszanka
kierownictwo literackie – Jerzy Gruda
premiera – 27 II 1954
Państwowy Teatr Ziemi Opolskiej, Opole
Kraków walczący (widowisko) – Anonim, Konstanty Ildefons Gałczyński, Hugo Kołłątaj, Tadeusz Kubiak, Jalu Kurek, Władysław Machejek, Władysław Orkan, Julian Przyboś, Szymon Starowolski, Tadeusz Śliwiak, Wanda Wasilewska, Adam Włodek, Wiktor Woroszylski, układ tekstów Władysław Józef Dobrowolski
reżyseria i inscenizacja – Władysław Józef Dobrowolski, Tadeusz Kantor, Roman Zawistowski
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
opracowanie muzyczne – Alojzy Kluczniok, według poematu symfonicznego Grunwald Jana Maklakiewicza
kierownictwo artystyczne – Henryk Szletyński
kierownictwo literackie – Zbigniew Krawczykowski, Henryk Vogler
premiera – 17 I 1955
Państwowy Teatr im. Juliusza Słowackiego, Kraków
(w ramach: “Teatry krakowskie w dziesiątą rocznicę wyzwolenia Krakowa”)
Legenda o miłości – Nazim Hikmet, przekład Ewa Fischer
reżyseria – Zdzisław Mrożewski
asystent reżysera – Tadeusz Mroczek
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka – Artur Malawski
kierownictwo artystyczne – Roman Zawistowski
kierownictwo muzyczne – Zygfryd Czerniak
premiera – 27 II 1955
Państwowy Stary Teatr, Teatr Poezji, Kraków
Lato w Nohant – Jarosław Iwaszkiewicz
reżyseria – Roman Zawistowski
scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
dramaturg – Henryk Vogler
wykonanie partii fortepianowej – Regina Smendzianka, Bogusław Zubrzycki
kierownictwo artystyczne – Roman Zawistowski
premiera – 7 V 1955
Państwowy Stary Teatr, Teatr Poezji, Kraków
Czarująca szewcowa – Federico Garcia Lorca, przekład Juliusz Chodacki
reżyseria – Bolesław Smela
inscenizacja, scenografia i kostiumy – Tadeusz Kantor
muzyka – Jan Krenz
choreografia – Tadeusz Burke
kierownictwo artystyczne – Gustaw Holoubek
kierownictwo literackie – Andrzej Wydrzyński
premiera – 11 VI 1955
Państwowy Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego, Katowice