„Ulica Tadeusza Kantora” Bogdan Korczowski. Fotografia

Archiwum Cricoteki, Kraków, ul. Kanonicza 5
20 sierpnia -30 września 2010


Bogdan Korczowski urodził się w 1954 roku w Krakowie, z którym czuje się do dziś emocjonalnie związany. W 1978 ukończył krakowską Akademię Sztuk Pięknych w pracowni profesora Włodzimierza Kunza. Debiutował na festiwalu „Nowa Ruda" w 1974 roku  performance „Biały Rower”, inspirowanym happeningami Tadeusza Kantora. Urodziłem się w środkowej Europie, pochodzę z małego kontynentu wielu kultur – stwierdza Korczowski à propos swojego miasta, od wieków kosmopolitycznego i równocześnie przesiąkniętego tradycją. Ucieleśnieniem tej specyficznej krakowskiej atmosfery jest dla artysty jego mistrz duchowy, Tadeusz Kantor, który pomimo licznych sukcesów na świecie, nigdy swego miasta nie porzucił –  Jestem urzeczony jego sztuką, ponieważ pamięć i przeszłość były dwoma wymiarami jego prac.

 

Image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umarła klasa, Paryż 1983, fot. B. Korczowski

 

Korczowski wielokrotnie poświęcał Kantorowi serię swoich instalacji malarskich zatytułowanych „Kartonteka”. Wystawa zdjęć Bogdana Korczowskiego w Cricotece jest dokumentacją fotograficzną ze spektakli Teatru Cricot 2 w Paryżu z lat 80.

 

Śledziłem z uwagą twórczość Tadeusza Kantora. Kiedy, będąc już studentem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, zobaczyłem wiosną 1975 roku przedpremierowe prezentacje „Umarłej Klasy”, wiedziałem, że kiedyś oddam mu hołd. Po moim wyjeździe do Paryża w 1980, wystawiłem pierwsze hommage w 1983 roku. Były to rysunki i litografie inspirowane jego teatrem. W Paryżu Tadeusz Kantor przebywał często w latach osiemdziesiątych. Chodziłem na jego spektakle i dzięki jego uprzejmości mogłem fotografować je wszystkie, nie zapominając o tym, że jestem malarzem, a nie fotografikiem. Robiłem te zdjęcia techniką slajdową, tylko dla siebie, interpretując jego teatr. Starałem się tworzyć te slajdy jak obrazy malarskie, manipulując kolorem i ostrością. [B. Korczowski]

 

Oprac. J. Kunowska