Polifonie 2018

Polifonie to słowo symbol wskazujące na wielogłos w sensie dźwiękowym, ale także na syntezę wzajemnych relacji różnych dziedzin sztuki. Odzwierciedla ono ideę dorocznego festiwalu muzyczno-performatywnego Cricoteki.

W tym roku kontynuujemy sprawdzoną już praktykę koncertów w wolnej przestrzeni. Obszar placu stanie się miejscem kreowania sztuki na styku muzyki, tańca i architektury, gdy zaciera się granica między sceną i widownią.

W pełni lata, co dwa tygodnie, na placu przed budynkiem Cricoteki będą się odbywać występy znakomitych artystów związanych z muzyką improwizowaną, elektroniczną i performansem tanecznym. Będą to Miho Iwata i Tomasz Chołoniewski (5 lipca), Marcin Dymiter aka Emiter (19 lipca) oraz Krakow Improvising Orchestra (2 sierpnia). Artyści łączą swe poszukiwania dźwiękowe z wymiarem przestrzennym, z ekspresją ciała, światłem i obrazem.

Dodatkowym walorem naszych koncertów jest urokliwe miejsce nad Wisłą, w sąsiedztwie unikalnej architektury Cricoteki i urzekającej swą witalnością dzielnicy starego Podgórza. Pora koncertów może być nie tylko okazją do przeżyć muzyczno-wizualnych, ale też sposobem na przyjemne spędzenie czasu w swobodnej, niezobowiązującej atmosferze.

Anna Szwajgier

Kuratorka projektu

 

Harmonogram

5 lipca, godz. 20:45

Niemożliwość wyartykułowania

Miho Iwata – taniec

Tomasz Chołoniewski – perkusja

Niemożliwość wyartykułowania to taneczno-dźwiękowy performans pozostający w silnym związku z przestrzenią placu Cricoteki. Perkusyjne dźwięki wydobywane nie tylko z typowych instrumentów towarzyszyć będą tanecznej improwizacji inspirowanej japońską tradycją tańca Butō. Będzie to połączenie tworzonego przez artystów osobistego świata, który początkowo wydaje się mocno odizolowany od otoczenia, z eksploracją przestrzeni użytkowej placu i widowni.

 

19 lipca, godz. 20:45

Sinus balticus

Marcin Dymiter (Emiter)

Sinus balticus to tytuł płyty i performansu dźwiękowego odnoszącego się do geograficznej i metaforycznej przestrzeni północy i Morza Bałtyckiego. Inspirowany krajobrazem i pejzażem dźwiękowym, miejscem na styku lądu i morza, stanem kiedy spoglądamy daleko i widzimy wodę aż po horyzont. Obraz morza, jego nieustanny ruch rezonuje: uwalniają się myśli, otwiera się wyobraźnia. Ten archaiczny ruch wody i słowa takie jak głębia, toń niosą legendy, historie i mity. Być może głębiny kryją nieznane istoty i stwory.

 

2 sierpnia, godz. 20:45

Krakow Improvising Orchestra z saksofonistką Pauliną Owczarek

KIO to zespół improwizatorów zorientowany na free improvisation, wykonywanie improwizacji dyrygowanych i partytur graficznych. Improwizacja dyrygowana (conduction) powstaje w oparciu o system znaków/sygnałów odnoszących się do podstawowych elementów muzycznych i sposobów komunikacji.

KIO to przestrzeń współpracy improwizujących muzyków z różnych środowisk, akademickich i nieakademickich, freejazzowych i eksperymentalnych.

Dyrygent może opracować własny system gestów, może przygotować strukturę utworu wcześniej, albo też improwizować w interakcji z zespołem; może wydzielać z orkiestry mniejsze sekcje, solistów; może narzucić określony puls i metrum albo w ogóle nie dawać wskazówek i pozwolić zespołowi grać zupełnie swobodnie – możliwości są właściwie nieograniczone. Orkiestra czerpie z dokonań takich formacji, jak London Improvisers Orchestra, John Zorn’s Cobra, Phil Minton’s Feral Choir czy Discordian Community Orchestra.

 

Wszystkie koncerty odbędą się na Placu Cricoteki.

Wstęp wolny!