Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń – program spektakli tanecznych

„Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń” to autorski program prezentacji tańca współczesnego, realizowany przez Cricotekę od 2018 roku. Pokazy spektakli: od 17 października do 17 listopada. Tegoroczna edycja została poszerzona o część warsztatową, tworzoną we współpracy z Fundacją Performat. Warsztaty obejmują trzy bloki: taneczny, krytyczny i medialny. Nowością w programie „Rollercoastera” jest także cykl „Młoda choreografia” – spektakle początkujących polskich artystów i artystek związanych ze sceną tańca.

Kuratorzy projektu, Paweł Łyskawa i Eryk Makohon nawiązują do koncepcji człowieka ponowoczesnego Zygmunta Baumana, która opiera się na czterech wzorcach osobowości: turysta, spacerowicz, włóczęga i gracz. „Rollercoaster” ma być odpowiedzią na poszukiwania nowych doświadczeń przez każdego z nich. Wyselekcjonowane przez kuratorów spektakle zacierają granice między pozycją widza i performera oraz zachęcają do współuczestnictwa. Kuratorzy za Italo Calvino proponują widzom spojrzeć na świat z innego punktu widzenia, przyjąć inną optykę, inną logikę, inne metody poznania… To zaproszenie do porzucenia kontroli i do otwarcia na nietypowy odbiór choreografii. Spektakle są odmienne stylistyczne, ale wszystkie odważnie prowadzą widza w przestrzenie niebezpieczne, niewygodne i drażliwe społecznie.

 

 

Biało-czarna grafika z pomarańczową wstążką i napisem Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń.

 

Wyjście ze strefy komfortu, porzucenie bezpiecznej pozycji i znanej perspektywy dotyczą nie tylko widzów. Ważną osią programową tegorocznej edycji jest perspektywa twórczych strategii autorów spektakli. Kolekcjonowanie wrażeń staje się częścią, a czasami nawet istotą procesu kreacji. Pamięć ciała i wspomnienie ruchu, niejednokrotnie przekazywane z pokolenia na pokolenie, zostają wykorzystane przez artystów „Rollercoastera” w ich scenicznych realizacjach.

Metodą twórczą autorów „Bromance” (Więcek / Przybyła) staje się wypreparowanie wspomnień związanych z dotykiem, czułością czy bliskością pomiędzy mężczyznami w koleżeńskich relacjach oraz odtworzenie ich na scenie.

W „Wielogłosie” (Leśnierowska / Orlik) współbrzmienie czasem bardzo odległych tradycji kulturowych (polskiej, brazylijskiej, ormiańskiej i gruzińskiej) przyjmuje formę zbiorowego „polifonicznego ciała”.

Dla duetu Skowron / Bosak („an_na”) materiałem twórczym jest pamięć emocjonalna i cielesna. Choreografki, przekopując się przez narastające warstwy historii, badają pamięć ruchową przypisaną konkretnym miejscom, sytuacjom i osobom.

„InSoundOut” (Madi / Meszaros) jest zapisaną w ruchu i przestrzeni opowieścią o relacji twórczej choreografa i performera, który staje się dla widzów medium współodczuwania i współprzeżywania fizycznej i muzycznej warstwy utworu. / IMPORTANT – The performance is not recommended for pregnant women and people with epilepsy, because we are using strobe effects.

Strategią autorki „Id. Outlet” (Jarosińska) jest atmosfera „psychologicznego science fiction”, manipulacja skupieniem widza, prowadząca ostatecznie do podważania iluzji scenicznej.

Artyści docierają do granic własnej fizyczności i przekraczają je.
„Special society” (Lachky / Central Europe Dance Theatre) eksploruje system pracy, w którym tancerze poszukują ekstremalnej dynamiki i kresu możliwości ciała.

„The Entrance” (Ersoz / Krakowski Teatr Tańca) również uwypukla momenty krańcowe w pracy tancerza oraz próby ich przekraczania, włączając w to doświadczenie widzów.

„Manhattan” (Komędera-Miśkiewicz / Wiak) pyta o możliwość przepisania historii zniszczenia na ciała dwóch tancerek.

Harmonogram pokazów:

17 października, godz. 19:00 – „Manhattan”, chor. Daniela Komędera-Miśkiewicz i Dominika Wiak

25 października, godz. 19:00 „The Entrance”, Krakowski Teatr Tańca, chor. Ayrin Ersoz (przedpremierowy pokaz zamknięty)
26 i 27 października, godz. 19:00 – „The Entrance”, Krakowski Teatr Tańca, chor. Ayrin Ersoz (PREMIERA)

10 listopada, godz. 17:00 – pokaz finałowy warsztatów realizowanych w ramach projektu (prowadzący grupę: Paweł Łyskawa)

11 listopada, godz. 19:00 – „BROMANCE”, Michał Przybyła, Dominik Więcek

13 listopada, godz. 19:00 – „InSoundOut” chor. László Mádi/Máté Mészáros oraz „Special society” chor. Anton Lachky, Central Europe Dance Theatre (Budapeszt)

15 listopada, godz. 19:00 – „Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos”, chor. Joanna Leśniarowska, Janusz Orlik

17 listopada, godz. 19:00 – Wieczór Młodej choreografii

„id.outlet” – chor. Monika Jarosińska

„an_na” – chor. Pamela Bosak, Magdalena Skowron

 

BILETY

Bilet ulgowy – 25 zł

Bilet normalny – 35 zł

Bilet dla studentów szkół artystycznych – 15 zł (po okazaniu ważnej legitymacji)

Karnety I tura (do 29 września) – 100 zł

Karnety II tura (od 30 września) – 150 zł

Karnety upoważniają do wejścia na wszystkie spektakle prezentowane w programie.

Bilety oraz karnety są dostępne w kasie Cricoteki oraz na bilety.cricoteka.pl

 

Rezerwacja i zakup biletów grupowych (20 zł / osoba, dla grup powyżej 10 osób) – rezerwacje@cricoteka.pl

Pokaz finałowy spektaklu tworzonego podczas warsztatów w ramach projektu – wstęp wolny.

 

Po każdym spektaklu zapraszamy na rozmowę z artystami.

 

Prezentacje spektakli Central Europe Dance Theatre zostały zorganizowane we wsparciu:

       

 

Pokaz kończący warsztaty „Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń” jest realizowany w ramach projektu „Myśl w ruchu” dofinansowanego ze środków Instytutu Muzyki i Tańca.

Logo Instytut Muzyki i Tańca

 

Partnerzy:

Logo Krakowski Teatr Tańca 

 

 

 

 

 

 

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu