TADEUSZ KANTOR

OBIEKTY
Różne rozmiary
Galeria-Pracownia Tadeusza Kantora, ul. Sienna 7, Kraków

W twórczości Tadeusza Kantora obiekty mają szczególny status. W magazynie Cricoteki zgromadzone są wszystkie przedmioty związane z Teatrem Cricot 2. Poukładano je na regałach i zabezpieczono płótnem. (…) Wszystkie przedmioty tego „składu pamięci” po licznych podróżach – tournée teatru – jakby czekały na kolejną wędrówkę, kolejne role – tak pisała Anna Halczak w tekście – Przedmioty sztuki Tadeusza Kantora*. Z czasem obiekty Kantora zostały wyjęte z pierwotnego kontekstu, pozbawione roli w teatrze. W 1984 roku artysta powołał Komisję Ocen i Wycen aby chronić niektóre obiekty przed zniszczeniem i przed losem zwykłych rekwizytów teatralnych. Przedmioty były zawsze ważnymi aktorami w teatrze Kantora. Wybrane obiekty z kolekcji Cricoteki prezentowane są na wystawie towarzyszącej projektowi Radykalne języki, występują obok prac współczesnych artystów: rzeźby Nathaniela Mellorsa oraz instalacji Egila Saebjörnssona.

*Tadeusz Kantor. Obiekty / Przedmioty. Zbiory Cricoteki, Cricoteka, Kraków 2007.

 

Tadeusz Kantor, obiekty ze spektakli: Trąbka, Umarła klasa (1975); Deseczka Staruszka Podofilemiaka, Umarła klasa (1975); Drewienka do stukania, Niech sczezną artyści (1985); Terkotka, Wielopole, Wielopole (1980); Korona cierniowa,Wielopole, Wielopole (1980); Pistolet, Umarła klasa (1975); Wieszak, Wielopole, Wielopole (1980); Lusterko, Niech sczezną artyści (1985); Walizka, Mistrza Wita Stwosza, Niech sczezną artyści (1985)

 

Tadeusz Kantor (ur. 1915 w Wielopolu Skrzyńskim, zm. 1990 w Krakowie). Malarz, rysownik, scenograf, reżyser, twórca i teoretyk teatru eksperymentalnego, autor happeningów i manifestów artystycznych, jeden z najważniejszych polskich artystów XX wieku. W swoich działaniach starał się m.in. zanegować formułę teatru tradycyjnego, który buduje własną rzeczywistość wyłącznie w oparciu o sceniczną interpretację literatury. Jego eksperymenty dotyczyły również relacji pomiędzy publicznością a tym, co dzieje się na scenie. Głosił ideę sztuki, która przekracza wszelkie granice.  Dzięki licznym światowym tournée Teatru Cricot 2, Tadeusz Kantor zdobył międzynarodową sławę i uznanie.

Projekt Radykalne języki realizowany przy wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Przedstawicielstwa Flandrii przy Ambasadzie Belgii oraz Fundacji Mondriana.
Partner projektu: Barka Alrina, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.
Patroni medialni: Program 2 Polskiego Radia, TVP Kultura, TVP Kraków, Radio Kraków, Gazeta Wyborcza, Karnet, O.pl, Cracow-life.com, Purpose.com.pl, E-splot.

 

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu