Tod i Trauma – spektakl

Spektakl: Tod i Trauma

reż. Tomasz Kaczorowski na podstawie dramatu Włodzimierza Szturca

 

Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka zaprasza na spektakl lalkowy „Tod i Trauma” na podstawie dramatu Włodzimierza Szturca, w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego.

Daty spektaklu:

2–4 lutego, godz. 19:00 – PREMIERA

3–6 marca, godz. 19:00

12–15 kwietnia, godz. 19:00 (14–15 kwietnia spektakl z napisami dla niesłyszących; bilet w cenie 10 zł dla osób uprawnionych – przy kasie należy okazać legitymację osoby niepełnosprawnej lub inny, równoważny dokument)

15–17 czerwca, godz. 19:00

Bilety: 35 zł / 25 zł

http://bilety.cricoteka.pl/

Jest nam miło poinformować, że 20 maja spektakl Tod i Trauma zagości na Festiwalu Literatury i Teatru between.pomiędzy. Szczegółowy program: http://www.between.org.pl/ 

Podstawą spektaklu jest dramat Włodzimierza Szturca „Tod i Trauma”. To osobista wypowiedź osoby, która mierzy się z własnymi słabościami. Konfrontacja z ułomnością, przemijaniem i własnym ciałem. Autor przedmiotem refleksji czyni proces autodestrukcji i (nie)świadomości człowieka, kruchość ciała, a także sytuację opiekunów osób z niepełnosprawnościami. Bohaterami dramatu są tytułowi Tod (Śmierć) i Trauma (Kaleka), jednak cały tekst jest monologiem prowadzonym przez Śmierć.

Spektakl w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego to przedstawienie na jedną lalkę i aktorkę (Alicja Czerniewicz). „Tod i Trauma” to spektakl opierający się na zderzeniu przeciwieństw (ruch–paraliż, życie–śmierć, głos–milczenie, pomoc–tortura), sprawdzaniu granic niepełnosprawności, ludzkiego ciała oraz możliwości oddania głosu wykluczonym. Niewielkich rozmiarów lalka wykonana przez Agnieszką Polańską imituje rzeźby Giacomettiego o wydłużonych i zdeformowanych kończynach i zaburzonych proporcjach. To kolejna próba zderzenia (tym razem na poziomie formalnym) kruchego człowieka z pustką oraz bliskiej relacji publiczności i działań aktorskich, ruchu lalki i wypowiadanych słów.

Wydarzenie towarzyszące wystawie „Tadeusz Kantor. IV odsłona. Rzeźba”.

Spektakl bierze udział w 24. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

fot. Studio FILMLOVE

Biogramy:

Alicja Czerniewicz – studentka na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku (Akademia Teatralna, Warszawa), grała w spektaklu „Pospolite Żywoty Martwych Polaków” w reżyserii Marcina Wierzchowskiego oraz brała udział w czytaniu zwycięskiego dramatu X Metafor Rzeczywistości w Teatrze Polskim w Poznaniu „Dni Powszednie” Alicji Łukasik w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego. 

Tomasz Kaczorowski – reżyser i autor tekstów dla teatru. Absolwent Wiedzy o Teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim, studiował reżyserię na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, obecnie student Filologicznych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie Gdańskim. Zadebiutował w Teatrze Współczesnym w Szczecinie autorskim spektaklem „Trollgatan. Ulica Trolli”, następnie wyreżyserował przedstawienie „Chimery Afanasjewa” w koprodukcji gdańskiej Miniatury i sopockiego Teatru na Plaży oraz polską prapremierę dramatu „Ty, Hitler” Kristo Šagora w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, „Opowieści spod stołu, czyli Absurdalny świat Stasia Witkiewicza” w słupskim Teatrze Tęcza, „Nocny Autobus” Michała Walczaka w Nowym Teatrze im. Witkacego w Słupsku we współpracy z sopockim teatrem BOTO i przedstawienie „Nie wierzę w śmierć” Wacława Oszajcy w gdańskim Teatrze Miniatura. Jego głównym zainteresowaniem jest współczesna dramaturgia i spektakle dla młodzieży oraz edukacja teatralna z młodzieży, nauczycieli i seniorów.  

Agnieszka Polańska – absolwentka filmoznawstwa UJ, Krakowskiej Szkoły Projektowania Ubioru. Ukończyła I stopień grafiki na UP w Krakowie, od 10 lat związana z Teatrem Figur Kraków, w którym pracuje jako scenografka i animatorka, poszerzając swoje doświadczenia związane z teatrem cieni i teatrem formy. 

Włodzimierz Szturc – prof. dr hab., pracuje na Wydziale Polonistyki (Katedra Teatru i Dramatu) Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Wykładał w Université François Rabelais w Tours i w Institute des Civilizations Orientales w Paryżu. Przedmiotem jego badań jest  literatura XIX i XX w. oraz antropologia kultury, zwłaszcza mity i rytuały. Jest autorem sztuk teatralnych, monografii szkiców, recenzji i artykułów z dziedziny literaturoznawstwa i wiedzy o teatrze oraz redaktorem zbiorów prac naukowych z zakresu antyku i romantyzmu. Jego najnowsza książka „Genetyka widowiska. Człowiek/Maska/Rytuał/Widowisko” ukazała się w 2017 r. Opracowuje monografię „Eironeia” – efekt długoletnich badań ironii. Współpracuje z Teatrem Współczesnym w Szczecinie, Teatrem Groteska w Krakowie, Teatrem Bałtyckim w Koszalinie oraz Instytutem Teatralnym. Jest dramaturgiem spektaklu „Do DNA” (w reżyserii Ewa Kaim).

 

Więcej na FB: https://www.facebook.com/events/1748269568525339/

Spektakl bierze udział w 24. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

 

Organizator: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka – Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego

Partner medialny: Radio Kraków