Maurizio Buscarino “Komedianci” – wystawa

Szary baner do wystawy Maurizio Buscarino

Uchwycenie emocji płynących ze sceny podczas prób i spektakli Teatru Cricot 2 oraz głębokie rozumienie teatralnych wizji Tadeusza Kantora to synteza prezentowanej w Cricotece wystawy Maurizia Buscarina. Na ekspozycji można obejrzeć 192 czarno- białe fotografie – wybór z archiwum Buscarina, które liczy 12000 kadrów z prób i spektakli Kantora. Wierny tradycyjnym metodom wykonywania i wywoływania zdjęć artysta wszystkie odbitki przygotował osobiście w swoim atelier w Poscante. Zdjęcia Buscarina nie tylko pozwalają poznać twórczość Kantora, ale też przyjrzeć się fotografii teatralnej, którą nie sposób nie uznać za gatunek osobny.

Maurizio Buscarino należy do grona nielicznych fotografów, na których obecność podczas prób i spektakli Teatru Cricot 2 pozwalał Tadeusz Kantor. Buscarino znalazł się także w wąskiej grupie profesjonalistów, których artysta osobiście prosił o zrobienie zdjęć, darząc ich pracę szczególnym uznaniem. Najlepszym tego dowodem może być zaproszenie Buscarina do dokumentowania prób spektaklu Wielopole, Wielopole, które odbywały się we Florencji w 1980 roku. Sam Buscarino o początkach współpracy z Kantorem mówi: „Pamiętam, że jak zwykle zapytałem o pozwolenie na robienie zdjęć i dostałem je naprędce w korytarzu przy garderobach, gdzie kręciły się na czarno ubrane osoby, starsze w większości, przygotowujące się pospiesznie i nieprzywiązujące wagi do mojego pytania. Pamiętam stopnie niedużej widowni i wiele wolnych jeszcze miejsc naprzeciw przestrzeni scenicznej, umieszczonej w lewym rogu w głębi sali i oddzielonej od publiczności sznurem, jak w muzeach. Usiadłem na ziemi, metr od sceny, żeby fotografować twarze aktorów, a ten sznur przecinał mi widok”.

Buscarino – klasyk XX-wiecznej fotografii teatralnej

Maurizio Buscarino – jeden z najbardziej uznanych włoskich fotografów związanych ze światem teatru europejskiego, amerykańskiego i orientalnego. Dokumentował sztukę Tadeusza Kantora, Jerzego Grotowskiego, Eimuntasa Nekrošiusa, Odin Teatret, japońskiego teatru bunraku czy spektakli tworzonych przez więźniów.

Archiwum zdjęć Buscarina odzwierciedla imponujące dokonania teatru drugiej połowy XX wieku, a wraz z tekstami artysty stanowi mocny wyraz jego wizji świata. W 1973 roku Buscarino przypadkiem obejrzał inscenizację Odin Teatret Min Fars Hus – zafascynowały go wychodzące z cienia zjawy, osoby, aktorzy na scenie.

Zaczął wtedy fotografować spektakle i tworzyć okazałe archiwum teatru współczesnego. W 1978 roku poznał twórczość Tadeusza Kantora i od tej pory towarzyszył reżyserowi przy jego ostatnich realizacjach scenicznych. Podobny sposób pojmowania sztuki sprawił, że dokumentowanie Cricot 2 stało się główną częścią działalności fotograficznej Maurizia Buscarina.

Katalog do wystawy

Publikacja zawierająca 23 fotografie prezentowane na wystawie, zbiera głosy nt. twórczości Buscarina. Znajdziemy tu m.in. wypowiedź samego artysty, a także eseje znawcy i autora książek poświęconych fotografii Wojciecha Nowickiego oraz krytyka teatralnego i barwnego publicysty Pawła Głowackiego.

 

Tytuł wystawy: Maurizio Buscarino. Komedianci! Teatr Cricot 2 na fotografiach

Czas trwania wystawy: 7 września – 29 grudnia 2019 / wt.–nd. 11.00–19.00

Miejsce: Cricoteka, ul. Nadwiślańska 2-4, Kraków

Komisarz wystawy: Janusz Jarecki

 

Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Program towarzyszący wystawie powstał we współpracy z Muzeum Fotografii w Krakowie. Projekt realizowany jest przy wsparciu finansowym Włoskiego Instytutu Kultury w Krakowie. Patronat medialny: RMF Classic, TVP3 Kraków, Miesięcznik Kraków, Teatr, ŚwiatObrazu.pl