Wszystkie wpisy

Anonimy dopuszczalne! – czyli o co chodzi w Multipartach Tadeusza Kantora?

Na białej ścianie wiszą trzy identyczne białe obrazy, w których fakturze widać odbity parasol.

Znaczenie multipartów leży w podważeniu wagi dzieła unikalnego i dopuszczeniu możliwości udziału widza. (…) Wtedy dzieło przestaje być rezultatem, staje się faktem, zajęciem pozycji.

Anonimy dopuszczalne! – czyli o co chodzi w Multipartach Tadeusza Kantora?
Justyna Michalik-Tomala
31 marca (czwartek), godzina 18:00
Cricoteka, ul. Nadwiślańska 2-4. Wstęp bezpłatny. 

Wykład poświęcony będzie zorganizowanej przez Kantora akcji Multipart, w ramach której artysta wystawił, a następnie sprzedał po cenie równej kosztom produkcji czterdzieści jednakowych, numerowanych, białych płócien. Centralną częścią „Obrazów” były połamane, przytwierdzone do płótna i pomalowane na biało parasole, zakupione uprzednio w Biurze Rzeczy Znalezionych. Prace nie były dziełami artysty, wykonane zostały wedle jego wskazówek przez innych. W wykładzie przywołane i omówione zostaną okoliczności, w których odbyła się akcja, jej przebieg, konsekwencje i znaczenie. Idea Multipartów zaprezentowana zostanie również w szerszym kontekście – zarówno całej twórczości Kantora, jak też w odwołaniu do nurtów, w których artysta aktywnie uczestniczył, takich jak Happening czy Fluxus.

Wykład poprowadzi dr Justyna Michalik-Tomala – adiunkt w Katedrze Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego. Historyczka teatru, badaczka awangardy i twórczości Tadeusza Kantora. Wydała książkę Idea bardzo konsekwentna. Happening i Teatr Happeningowy Tadeusza Kantora (2015). 

Na białej ścianie wiszą trzy identyczne białe obrazy, w których fakturze widać odbity parasol.

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu