Balet Triadyczny – Występ gościnny Bayerisches Staatsballett, Monachium

Oskar Schlemmer Balet triadyczny

Występ gościnny Bayerisches Junior Ballett, Monachium

 

20.10. 2017 – godz. 20:00

21.10.2017 – godz. 19:00

Centrum Kongresowe ICE Kraków

Konopnickiej 17

 

Ceny biletów:

50 zł

30 zł

 

Bilety do nabycia:

www.eventim.pl

W punktach InfoKraków, na www.biurofestiwalowe.pl, a także w salonach EMPIK, Media Markt oraz Saturn na terenie całej Polski.

 

Po raz pierwszy w Krakowie wyjątkowe wydarzenie – dwa spektakle BALETU TRIADYCZNEGO – zrekonstruowana wersja dzieła Oskara Schlemmera w wykonaniu Bayerisches Staatsballett z Monachium.

W Roku Awangardy polska publiczność będzie miała okazję zobaczyć wybitne dzieło Oskara Schlemmera, jednego z najważniejszych niemieckich artystów. To niezwykłe wizualne wydarzenie, uczta i gratka dla wielbicieli tańca, teatru i Bauhausu.

Zrekonstruowany przez Gerharda Bohnera Balet triadyczny został przygotowany w 2014 r. w Monachium przez Bayerisches Staatsballett we współpracy z Akademie der Künste w Berlinie. Fenomenalna choreografia oraz wybitna rekonstrukcja kostiumów tancerzy składają się na wyjątkowe widowisko. Ten szczególny, nowoczesny, obchodzący się bez klasycznej narracji spektakl pokazywany jest na całym świecie, każdorazowo ciesząc się ogromnym zainteresowaniem. Oskar Schlemmer – w przeciwieństwie do swoich kolegów z Bauhausu: Wassily’ego Kandinsky’ego, Andora Weiningera czy Xantiego Schawinkskiego – nie chciał ani abstrakcyjnej scenografii, ani czystej – pozbawionej ludzkiego ducha – mechanizacji. Chodziło mu o syntezę naturalności i sztuczności, o uzdrawiającą schematyczność w służbie wyższym celom.

W katalogu do wystawy Schlemmer|Kantor (Cricoteka, 14.10.2016–15.01.2017), Anna Królica, kuratorka programu „Maszyna choreograficzna”, w następujący sposób pisze o pracach Oskara Schlemmera:

„W choreografiach Schlemmera widać ślady fascynacji zmechanizowanym ruchem automatów oraz ekspresją marionet, chociaż wszystkie działania w jego spektaklach i eksperymentach wykonywali żywi performerzy, których ciało bywało jakby powiększone o przedmiot oraz plastyczny kostium i odpowiednio stylizowane”.

Powroty do wielkich dzieł zawsze rodzą pytanie o wierność wobec oryginału i współczesną nośność dawnych spektakli przywróconych scenie. Prof. Małgorzata Leyko, współkuratorka prezentowanej w Cricotece wystawy Schlemmer|Kantor w swoim referacie wygłoszonym podczas seminarium Schlemmer|Kantor: Powroty (Cricoteka, 4.12.2016, tekst opublikowany w Gazecie Teatralnej „Didaskalia”, nr 138/2017) pisze o fenomenie powtórnej prezentacji spektaklu w ten sposób:

„Przeniesienie dzieła w inny czas i posłużenie się aktualnie dostępnymi środkami scenicznymi nieuchronnie wpisuje w nie nowe znaczenia, ale pozwala także na przybliżenie odbiorcy autorskiej idei, która stanowi schemat kompozycyjny dzieła. Tego typu działania stanowią próbę powrotu do dzieł ulotnych, jednorazowych, przemijających, jakimi są wszelkie odmiany sztuk widowiskowych: od przedstawień teatralnych po działania performatywne w sztukach wizualnych”.

Oskar Schlemmer niemiecki malarz, plastyk, tancerz, choreograf, reżyser i pedagog. Należy do najważniejszych twórców europejskiej awangardy XX w.

Publiczne spektakle Tańca triadycznego, jak ten premierowy z 1922 r. w Teatrze Württemberskim w Stuttgarcie, należały do rzadkości. Z pierwotnych 18 kostiumów została tylko połowa i nie zachował się żaden materiał filmowy z zapisem ówcześnie granych przedstawień. Można je sobie wyobrazić jedynie dzięki fotografiom poszczególnych scen, recenzjom oraz precyzyjnym notatkom Schlemmera. Trudność w dokładnym prześledzeniu historii choreografii, zostawia ogromne pole do dalszych działań kreatywnych, przez co prace Schlemmera doczekały się wielu odtworzeń. W 1968 r. Margaret Hastings, dawna uczennica Mary Wigman, jako pierwsza zrekonstruowała Balet triadyczny. Kolejne rekonstrukcje wykonali m.in. Gerhard Bohner w 1977 r. w Berlinie (tę wersję choreografii zaprezentuje w Krakowie zespół Opery Bawarskiej) i Theater der Klänge w 1987 r. w Düsseldorfie.

 

Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka został założony w Krakowie w 1980 r. z inicjatywy samego artysty jako „żywe archiwum” legendarnego Teatru Cricot 2. W 2014 r. została otwarta nowa siedziba Cricoteki. Jest to największa w Polsce instytucja o charakterze badawczym i wystawienniczym dedykowana artyście. Historia Teatru Cricot 2 i działalności artystycznej Tadeusza Kantora wciąż pisana jest na nowo. Fundamentalnym dla Cricoteki jest pytanie o charakter dorobku artysty i o sposób jego prezentacji w kontekście muzeum. Tadeusz Kantor był artystą radykalnym i bezkompromisowym. Budował swoje dzieło na konfliktach i napięciach – nieustannie prowokując. Chciał, żeby sztuka była „bezużyteczna” i „autonomiczna”. Uznawany za „heretyka awangardy” zostawił po sobie ogromny dorobek, na który składają się manifesty, teksty teoretyczne, rysunki i projekty artysty, a także obiekty oraz kostiumy ze spektakli Cricot 2.

Tadeusz Kantor odwoływał się do twórczości Oskara Schlemmera. Pozostawał pod jego wpływem zwłaszcza w latach 30. i 40. XX w., kiedy kształtował swój artystyczny światopogląd. Interesowały go wówczas bliskie Schlemmerowi zagadnienia związane z ciałem, ruchem, przestrzenią, przemianami postaci ludzkiej, obrazem „człowieka jako odtwórcy zdarzeń cielesnych i duchowych, przechodzących od naiwności do refleksyjności, od naturalności do sztuczności”. Idee te okazały się dla Kantora niezwykle prowokujące również w późniejszym okresie. Poprzez dialog i niejednokrotnie zaprzeczenie wracał do nich na wszystkich etapach swojej twórczości. Te właśnie podobieństwa można było zobaczyć na wystawie SchlemmerǀKantor (Cricoteka, 14.10.2016 – 15.01.2017).

 

Wsparcie finansowe:

Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej

 

Organizatorzy:

Cricoteka – Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego

Dom Norymberski

Krakowskie Biuro Festiwalowe, operator Centrum Kongresowego ICE Kraków

 

Partnerzy:

Ballettstiftung Heinz Bosl

Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej

Goethe-Institut w Krakowie

Konsulat Generalny Niemiec w Krakowie

 

Patron medialny:

Radio Kraków

Karnet

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu