Emballage VI – wystawa czasowa

Emballage VI

Wystawa czasowa.

Cricoteka, ul. Nadwiślańska 2–4, 30-527 Kraków

Otwarta od 5 sierpnia 2021 roku.

Godziny otwarcia: czwartek – niedziela, od 11:00 do 19:00.

Dostępność

„Emballage VI” – obraz Tadeusza Kantora prezentowany w ramach nowej wystawy czasowej – powstał w 1967 roku. Rozpostarta na płótnie postać ludzka reprezentuje okres ambalaży w twórczości malarskiej i rysunkowej Tadeusza Kantora, przypadający na lata 60 XX wieku. Koncept ambalażu, doprecyzowany przez artystę w „Manifeście ambalaży” w 1963 roku, pochodzi od francuskiego emballage, opakowanie. Poprzez przytwierdzanie do obrazów przedmiotów, pakunków, kopert, parasoli czy ubrań wyrażana jest opisywana przez Kantora „ludzka potrzeba i namiętność przechowywania, odizolowania, ukrycia, przekazywania” w rytualnym i symbolicznym, niemal patetycznym geście objawiającym „obietnicę, nadzieję, przeczucie, kuszenie, smak nieznanego i tajemnicy”. W prezentowanym obrazie Kantor łączy elementy garderoby z dopracowanymi farbami zarysami figury i detali ciała człowieka, wydobywając jego obecność i ukrywając ją zarazem.

Obraz ten wraz z innymi osiemnastoma ambalażami artysty z lat 1965–1967 został wysłany przez Tadeusza Kantora na IX Biennale w Săo Paulo odbywające się od 22 września 1967 r. do 8 stycznia 1968 r. Za prace te otrzymał nagrodę, obok artystów o światowej renomie, takich jak Jasper Johns (USA), Baldacini Cesar (Francja), Flario Carvalho (Brazylia), Carlos Cruz-Diez (Wenezuela), Fumiaki Fukita (Japonia), David Lamelas (Argentyna), Michelangelo Pistoletto (Włochy), Josua Reichert (Niemcy), Ian Schoonhoven (Holandia), Richard Smith (Wielka Brytania).

Prezentację obrazu uzupełnia projekcja filmuTadeusz Kantor. Malarz. Rozmowa Denisa Bableta z Tadeuszem Kantorem”. Archiwalne nagranie powstało w roku 1982, przy okazji wystawy prac Tadeusza Kantora w Galerie de France w Paryżu. Artysta przedstawia w nim przyczyny, dla których postanowił zostać malarzem oraz okoliczności pierwszych prób malarskich, a także opowiada o środowisku artystycznym, inspiracjach, historii własnego malarstwa, genezach kolejnych etapów twórczości plastycznej czy wreszcie o sytuacji współczesnego artysty.