Wszystkie wpisy

Gra z Kantorem – DAYDREAM A STORY FROM TEREZIN

Grafika do Gry z Kantorem. Dwie postacie na środku. Po lewej stronie napis reżyseria Nenad Colic. Po prawej prelekcja Małgorzata Jabłońska. Godz. 18.30. 27.09.2021

27 września, godz. 18.30

DAYDREAM: A STORY FROM TEREZIN

Reż. Nenad Čolić

Prelekcja: Małgorzata Jabłońska

„Gra z Kantorem” to zainaugurowany w 2018 roku cykl projekcji spektakli teatralnych najważniejszych światowych reżyserów, odwołujących się poprzez formę, treść lub ideę do twórczości Tadeusza Kantora. Każdą projekcję poprzedza krótka prelekcja na temat twórczości prezentowanego artysty w kontekście fenomenu Teatru Śmierci. W 2021 odbędą się pokazy w ostatnie poniedziałki maja, września i października.

Wstęp na wszystkie wydarzenia cyklu jest bezpłatny.

W spektaklu przedstawiono fikcyjną historię rozgrywającą się w obozie koncentracyjnym Terezin, do którego kierowano wybitnych Żydów, m.in. artystów i intelektualistów. Obóz odwiedzał sam doktor Mengele, który chciał posłuchać Marzenia Roberta Schumanna w wykonaniu żydowskich artystów. Do spektaklu dodano postaci Hannah Arendt, Karola Marksa, Jezusa Chrystusa i Barabasza.

Twórcy zbudowali spektakl teatralno-muzyczny, oparty na żydowskich pieśniach religijnych i świeckich. Pracując nad nim, spłacili dług wobec ludzkości, której historia obfituje w tragedie, m.in. wydarzenia tak niepojęte, jak Holocaust.

Daydream: A story from Terezin. Fot. Tobiasz Papuczys

PLAVO pozorište

Scenariusz i reżyseria: Nenad Čolić

Tekst na podstawie fragmentów mowy oskarżycielskiej z procesu Adolfa Eichmanna, Korzeni totalitaryzmu Hannah Arendt oraz Braci Karamazow Fiodora Dostojewskiego

 

Występują: Maša Jelić, Jelena Martinović, Marko Potkonjak, Dejan Stojković, Ranko Trifković

Scenografia i kostiumy: Ivana Čolić

Menadżerka: Dubravka Vujinović

Muzyka: żydowskie pieśni religijne i świeckie, Marzenie Roberta Schumanna

Premiera: 25 marca 2016

Daydream: A story from Terezin. Fot. Tobiasz Papuczys

Nie jest to spektakl kształtujący temat żydowskiego cierpienia lub tożsamości w sposób realistyczny, ale krzyk nazistowskiego szaleństwa, odważna dramatyzacja całej intrygi… Po spektaklu nawet ci, którzy nie są w żaden sposób z tą tradycją związani, poczują na wskroś istotę żydowskiego agonu i ducha, a nawet żydowską tragedię. Dochodzi tu do głosu inny rodzaj komunikacji, w której nawet wzorce intelektualne zyskują funkcję rytualną, stając się, na równi z muzyką i tańcem, częścią totalnego rytuału, grożącego wywołaniem duchów historii, która jest jeszcze zbyt bliska.

Nevena Milojević | „Kultur!Kokoška”

 

Zapraszamy do dołączenia do wydarzenia na Facebooku.

 

Patroni medialni: Dziennik Teatralny, e-teatr

Logotyp e-teatr.pl

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu