Mikołaj Mikołajczyk / Mikołaj Kantor Mikołajczyk

Mikołaj Mikołajczyk
Mikołaj Kantor Mikołajczyk

 

Robię spektakle o śmierci, ale mój teatr nie jest Teatrem Śmierci. Że młodzi więcej mogą, a ty jesteś taki leciwy.

 

Reżyseria i choreografia: Mikołaj Mikołajczyk
Multimedia: Artur Lis

 

Mikołaj Mikołajczyk – tancerz, choreograf. Ukończył Państwową Szkołę Baletową w Poznaniu; studiował na historię sztuki i socjologię na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracował we Wrocławskim Teatrze Pantomimy we Wrocławiu, Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu, Teatrze Wielkim w Poznaniu oraz Badisches Staatstheater w Karlsruhe. Przeszedł wszystkie szczeble artystycznej kariery: od adepta do pierwszego solisty baletu. W Operze na Zamku w Szczecinie był kierownikiem baletu, który następnie przekształcił w autorski teatr tańca Teatr DNA – taniec zakodowany genetycznie. Współpracował z choreografami reprezentującymi różne style taneczne i sposoby myślenia oraz kreowania przestrzeni artystycznej, między innymi takimi jak: Henryk Tomaszewski, Mats Ek, Birgit Cullberg, Ewa Wycichowska, Teresa Kujawa, Olaf Schmidt, Gray Veredon, Conrad Drzewiecki, Barbara Gołaska, Andrzej Glegolski, Emil Wesołowski, Przemysław Śliwa, Henryk Konwiński, Marek Różycki, David Earle, Waldemar Wołk-Karaczewski, Jerzy Makarowski, Yvan Bataille, Antal Fodor.

Występował na wielu festiwalach w kraju i za granicą: Edynburgu, Sofii, Lill, Carcassone, Berlinie, Hamamatsu, Xanten, Luksemburgu, Brukseli, Brugii, Kownie, Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Krakowie, Lublinie. Współtworzył warsztaty i festiwale tańca: Letnie Spotkania Artystyczne w Kutnie, Lądeckie Lato Baletowe w Lądku Zdroju, warsztaty tańca w Sieradzu i Szczecinie, a w ostatnim czasie także warsztaty w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Myśl w ruchu” (w zeszłym roku w Zduńskiej Woli, w tym natomiast w Krotoszynie oraz w Zakrzewie, w którym był też koordynatorem artystycznym projektu Dekalog. Warsztaty). Prowadził także warsztaty z osobami niepełnosprawnymi ze Środowiskowego Domu Samopomocy w Serocku (w wyniku których powstał Projekt Alicja w Krainie Czarów, 2014), a także warsztaty z osobami niepełnosprawnymi w ramach „Lata w teatrze” w Pobiedziskach (2015).

Po odejściu od pracy w zespołach baletowych, w poznańskim Starym Browarze artysta przygotował dwa solowe spektakle – Waiting (2006) i Z Tobą chcę oglądać świat (2008), a także muzyczno-taneczny projekt poLY-RHYtm we współpracy ze Zbigniewem Kozubem, przygotowany w ramach Festiwalu Wiosny w Poznaniu (2009). Waiting został uznany za jeden z najważniejszych spektakli w polskim tańcu na przestrzeni wielu lat i pokazywany był w ramach Polskiej Platformy Tańca w Poznaniu (2008). Jesienią 2011 roku powstał Plasir d’amour, tworzący wraz z dwoma poprzednimi pracami (Waiting, Z Tobą chcę oglądać świat) autobiograficzny Tryptyk.

Zrealizował również takie projekty, jak: Faust – zdarzenie według Marlowe’a/Grotowskiego z muzyką Zbigniewa Kozuba (Festiwal Klasyka Polska w Opolu, Teatr Dramatyczny w Opolu, 2009), Wszystko jutro, czyli lalki wybawione − na podstawie Teorematu Pier Paolo Pasoliniego,  aktorami Teatru Dramatycznego w Opolu (2010), a także dwa projekty w ramach ODRAMY 2010 − VI Międzynarodowych Dni Nowej Dramaturgii w Opolu. Podczas III edycji MAAT Festival w 2011 roku (Peryferia ciała) w Lublinie, połączonej z Konfrontacjami Teatralnymi, pokazał zrealizowany wspólnie z Tomaszem Bazanem projekt Święto wiosny. W 2012 roku w ramach cyklu RE//MIX teatru Komuna// Warszawa stworzył Projekt: Tomaszewski. W ramach V edycji MAAT Festival zrealizował Projekt Lutosławski… jesteś tym kogo kiedyś znałem. W 2014 roku po raz pierwszy wyreżyserował też spektakl dla dzieci – Diabełek Pawełek (Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu).

Od 2012 roku współpracuje z Domem Polskim – Zakrzewskim Domem Kultury oraz tamtejszymi seniorami i młodzieżą. Stworzył wraz z nimi Trylogię Zakrzewską, na którą składają się: Teraz jest czas (2012), Projekt. Noce i dnie (2013), Projekt Jezioro łabędzie (2014). W tym roku premierę miał natomiast Projekt DEKALOG czyli folwarczne imaginarium. Co roku proponuje więc tamtejszej społeczności nowe wyzwania, pracę nad nowymi tematami, rozwój poprzez sztukę. Każdy ze spektakli grany był poza Zakrzewem, na festiwalach oraz scenach większych miast, gdzie przyjmowany był bardzo entuzjastycznie.

Od wielu lat artysta jest również niezwykle aktywny jako choreograf i autor ruchu scenicznego dla twórców teatralnych w teatrach dramatycznych i w operze. Wielokrotnie współpracował z jednymi z najważniejszych artystów współczesnego teatru, między innymi z: Barbarą Wachowicz, Mają Kleczewską, Małgorzatą Dziewulską, Jolantą Ptaszyńską, Natalią Korczakowską, Bogną Podbielską, Katarzyną Raduszyńską, Krzysztofem Warlikowskim, Piotrem Kruszczyńskim, Grzegorzem Jarzyną, Adamem Hanuszkiewiczem, Tomaszem Hynkiem, Wojciechem Szelachowskim, Krzysztofem Garbaczewskim, Andrzejem Bartnikowskim, Krzysztofem Rekowskim, Jackiem Papisem, Michałem Borczuchem, Mikołajem Grabowskim, Łukaszem Chotkowskim, Piotrem Siekluckim, Cezarym Iberem, Krystyną Meissner.

Od września 2015 roku jest także dyrektorem artystycznym Sceny Tańca Studio (Warszawa – Teatr Studio), której jest pomysłodawcą.

W 2014 roku obchodził jubileusz 25-lecia pracy artystycznej. Został uhonorowany odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, przyznawaną przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015).