Osobiste. Kostiumy teatralne Kantora

Przedmioty i kostiumy muszą być dziełami sztuki, a nie dekoracją wyrzucaną po użyciu na złom. Są to cechy, które czynią Teatr Cricot 2 unikalnym i czysto artystycznym zjawiskiem – Tadeusz Kantor

Żółta grafika z fragmentem kostiumu. Duzy napis "osobiste"

„Osobiste. Kostiumy teatralne Kantora”
Kuratorzy: Justyna Droń, Bogdan Renczyński

Wernisaż: 6 lipca, godzina 18:00
Godziny otwarcia: czwartek – niedziela, 11:00 – 19:00

Miejsce: CRICOTEKA, ul. Nadwiślańska 2–4, Kraków. Sala wystaw czasowych.
Bilety: 15 zł ulgowy / 20 zł normalny
Program towarzyszący wystawie

„Osobiste” to niekonwencjonalna, wielkoformatowa instalacja kolekcji kostiumów teatralnych Tadeusza Kantora ze zbiorów Cricoteki. Wystawa proponuje ujęcie kontekstowe, przedstawiające Kantora jako twórcę totalnego, kreującego sytuacje teatralne przez budowanie napięć, indywidualne podejście do postaci, form i znaczeń.

Punktem wyjścia prezentacji jest próba nowego spojrzenia na kostiumy – jako na autonomiczne dzieła sztuki, które zasługują na status swoistych rzeźb, a jednocześnie są nierozerwalnie złączone z cielesnością aktora. Dynamiczna, autorska aranżacja sprawia, że kostiumy staną się bohaterami żyjącymi własnym życiem. To one przejmą rolę narratorów opowiadających historię i sposób funkcjonowania będącego w ciągłym ruchu teatru Tadeusza Kantora.

Tytułowe „osobiste” kostiumy kurator wystawy a jednocześnie aktor Cricot 2, Bogdan Renczyński definiuje jako najbliższe ciału narzędzie działania aktorów, a swą pracę z kolekcją zamienia w intymną, emocjonalną opowieść. Częścią kuratorskiego założenia jest też stworzenie dla widzów przestrzeni umożliwiającej im wejście w osobiste relacje z obiektami.

Dwa czerwone kostiumy, składające się z czerwonych biskupich szat, butów i wysokiej mitry.

Osobiste. Kostiumy teatralne Kantora | Fot. Mirosław Żak

Kostiumy są częścią kolekcji Cricoteki i nie były nigdy dotąd tematem ekspozycji. Stroje sumują się w przegląd idei artysty realizowanych w Teatrze Cricot 2 – od spektakli inspirowanych Witkacym, przez realizacje Teatru Śmierci, aż po kostiumy z ostatniego przedstawienia Kantora, „Dziś są moje urodziny”. Częścią instalacji staną się obiekty, które zrywają z tradycyjną formą kostiumu – manekiny z „Umarłej Klasy”, autorska rekonstrukcja Goplany z „Balladyny” czy realizujące ideę bioobiektów „Buty Millionera” ze spektaklu „Nadobnisie i Koczkodany”. Na pokaz złożą się także unikatowe materiały archiwalne oraz zrekonstruowana garderoba aktorska, dzięki którym widzowie będą mogli poznać sposoby funkcjonowania kostiumów w zespole Cricot 2.

Prezentacji towarzyszyć będzie interdyscyplinarny program edukacyjny kierowany do szerokiego grona odbiorców, w tym także do osób z niepełnosprawnościami. W przestrzeni ekspozycji powstanie szwalnia wolnych interpretacji i twórczych działań warsztatowych.

Sąsiedztwo dwóch wystaw – stałej „Tadeusz Kantor. Widma” oraz czasowej „Osobiste. Kostiumy teatralne Kantora” będzie unikalną możliwością tak wielowymiarowego poznania twórczości reżysera.

Kuratorzy: Justyna Droń, Bogdan Renczyński
Koordynacja: Justyna Droń
Aranżacja: Bogdan Renczyński
Redakcja: Magdalena Link-Lenczowska
Tłumaczenia: Viktoriia Steblyk, Monika Ujma
Program towarzyszący: Wiktor Bury, Justyna Droń, Barbara Pasterak, Anna Rejowska
Oświetlenie i multimedia: Mariusz Gąsior, Maciej Jagoda
Montaż: Marcin Drzewiński F.h.u, Mariusz Gąsior, Paweł Panic, Bogdan Renczyński, Tomasz Stefaniak
Dostępność: Barbara Pasterak
Identyfikacja wizualna: Weird Gentleman
Promocja: Jakub Wydra, Natalia Żabińska

Patroni medialni:
Vogue Polska, Program 2 Polskiego Radia, Karnet.Kraków Culture, Notes Na 6 Tygodni, Radio Kraków, Restart, TVP Krakow, TVP Kultura, Gazeta Wyborcza, Co Jest Grane 24

Belka z logotypami patronów