Program towarzyszący do wystawy „Wpół do jutra”

Wykłady performatywne prowadzone przez kuratorów w przestrzeni wystawy „Wpół do jutra”:

niedziela, 17 października, godz. 12:00

Magdalena Ujma – „Testowanie materialności”

W twórczości Kuśmirowskiego obecna jest nieustanna gra między prawdą a fikcją, ale też niewiara w istnienie czegoś materialnego, co można dotknąć. Spotkanie będzie skupione na statusie przedmiotu i materialności – tak jak rozumie ją Robert Kuśmirowski – i o tym, jakich cech poszukuje w pracach artystów, których zaprosił do uczestnictwa w wystawie.

 

czwartek, 18 listopada, godz. 18:00

Kamil Kuitkowski – „Estetyka postapokalipsy”

Od czasu II wojny światowej w popkulturze silnie obecne są wizje świata po kataklizmie. Można uznać, że wystawa Kuśmirowskiego gra z estetykami postapokaliptycznymi, która fetyszyzuje zniszczenie, jest pornografią ruin. Wykład będzie dotyczył jej relacji z katalogiem wizualnych motywów związanych z przedstawieniami resztek i trucheł naszej cywilizacji.

 

czwartek, 2 grudnia, godz. 18:00

Magdalena Ujma, Kamil Kuitkowski – „Co po instytucji?”

„Wpół do jutra” jest kolejnym po „Cargo” Marka Chlandy eksperymentowaniem Cricoteki z formatem wystawy. Kuratorzy opowiedzą o szukaniu nowych strategii wystawienniczych w kontekście niewiary w przyszłość. Moment zmiany cywilizacyjnej nachodzi się z kryzysem instytucji, który pokazała pandemia: instytucji jako miejsca nieustannej produkcji. Czy jest możliwy jakiś inny kierunek?

 

Spotkanie warsztatowe z audiodeskrypcją – „Jak wygląda świat po zniszczeniu?”

piątek, 26 listopada, godz. 15:00–16:00

Wystawa „Wpół do jutra” mocno działa na wyobraźnię. Pachnie spalenizną i rdzą, a prace ukrywają się za oknami i zwęgloną ścianą. Z pomocą audiodeskrypcji przybliżymy prezentowane dzieła, także te niemożliwe do zobaczenia. Spróbujemy wymyślić własną wersję rzeczywistości po kataklizmie.

Prowadzenie: Barbara Pasterak i Olga Curzydło

Alfonso Garcia-Oliva – „Jak harmonijnie przetrwać?”
Wykład z elementami warsztatu na temat współczesnych zastosowań tradycyjnych technologii – (w języku hiszpańskim, z tłumaczeniem na język polski)

czwartek, 28 października, godz. 18:00–19:30

Obawy związane ze wzrostem nierówności społecznych, wyczerpywaniem się zasobów naturalnych, zanieczyszczeniem środowiska i zmianami klimatycznymi nie są niczym nowym. Od początków rewolucji przemysłowej myśliciele wyrażali swój sprzeciw wobec idei nieograniczonego, ciągłego rozwoju, który drastycznie zmienił relacje społeczne oraz więź ludzi z pracą, materiałami i miejscami, w których ją tradycyjnie wykonywano. Począwszy od Henry’ego Davida Thoreau i Johna Ruskina liczni filozofowie i autorzy rozwijali idee Simple Living i Back to the Land także w 2. połowie XX wieku. Połączenie współczesnych teorii dotyczących degrowth (postwzrostu, Serge Latouche) z archeologią doświadczalną i działanie na styku wiedzy akademickiej i ludowej pozwala zrozumieć naszą przeszłość, odnaleźć się lepiej w teraźniejszości i spojrzeć w przyszłość z większym spokojem.

 

Alfonso Garcia-Oliva – rzemieślnik-lutnik, etnomuzykolog, filozof, antropolog i półprofesjonalny muzyk. Przez lata dyrektor muzeum etnograficznego w Gijón i nauczyciel akademicki. Po realizacji projektu badawczego nad kulturą Indian Cherokee dwadzieścia lat temu porzucił świat akademicki i zamieszkał na kantabryjskiej wsi, gdzie przeniósł swój warsztat. Poprzez badanie metod konstrukcji historycznych i ludowych instrumentów muzycznych stopniowo zaczął interesować się tradycyjnymi technologiami przedprzemysłowymi. Obecnie zajmuje się równolegle rekonstrukcją prehistorycznych i średniowiecznych przedmiotów i technologii – od pierwszych urządzeń i prostych broni, przez buty, meble i przedmioty codziennego użytku.

 

Patroni medialni: Radio Kraków, Wyborcza.pl, Co Jest Grane24, TVP Kultura, Szum