Anna R. Burzyńska – wykład Teatr anatomiczny: sekcja jako performans
13 .11.2014, 19:00
Tematem wykładu będzie historia teatru anatomicznego i analiza różnych aspektów z nim związanych: idei sekcji jako widowiska i ciała jako aktora lub sceny, dramaturgii operacji traktowanej jako performans, architektury teatru anatomicznego, przedstawień malarskich i graficznych theatrum anatomicum (od księgi De humani corporis fabrica po The Gross Clinic Thomasa Eakinsa), prób zacierania granic między medycyną a teatrem, a także wiązanej z teatrem anatomicznym symboliki filozoficznej, etycznej i religijnej.
Projekcja spektaklu Kościół strachu przed obcym we mnie Christopha Schlingensiefa
17 .11.2014, 19:00
Kościół strachu przed obcym we mnie to tytuł spektaklu i nagrodzonej Złotym Lwem Biennale w Wenecji instalacji Christopha Schlingensiefa, wybitnego niemieckiego reżysera filmowego i teatralnego. W projekcie tym spotykają się ze sobą medycyna, religia i sztuka, stół sekcyjny, ołtarz ofiarny i teatralna scena stają się jednym: znajdujący się w preterminalnej fazie choroby nowotworowej artysta dokonuje na oczach widzów sekcji samego siebie i organizuje nabożeństwo żałobne w swojej intencji. Projekcja w języku niemieckim, ze wstępem Anny R. Burzyńskiej.
Martwe ciało. Kantor i inne inscenizacje anatomii śmierci – wykład Katarzyny Fazan
27.11.2014, 19:00
Teatr Śmierci używający reprezentacji martwego ciała stał się specjalnością sztuki Tadeusza Kantora. Następne pokolenie artystów wizualnych i twórców teatru w nawiązaniu i niezależnie od tej tradycji opracowuje nowe „anatomie spojrzenia” na śmierć (pojęcie Anny Wieczorkiewicz). Przedmiotem wystąpienia będą dialogi i konfrontacje pomiędzy „anatomicznym teatrem” Kantora używającym języka symboli i archetypów a także indywidualnej koncepcji „realnego” obrazu śmierci a polską sztuką najnowszą reprezentowaną przez Katarzynę Kozyrę, Grzegorza Klamana, Zbigniewa Liberę, Krystiana Lupę, Krzyszofa Warlikowskiego, Barbarę Wysocką – artystów krążących i rozdzierających granice pomiędzy dosłownością śmierci i ciała a ich emblematycznością i artystyczną reprezentacją.
Re: lekcja anatomii. Performans, dokumentacja, powtórzenie – seminarium Joanny Jopek
12.12.2014, 17:00 (Odwołane!)
Spotkanie seminaryjne zogniskowane wokół analizy materiałów wizualnych: reprodukcji rycin przedstawiających teatry anatomiczne i lekcje anatomii, reprodukcji obrazu Lekcja anatomii doktora Tulpa Rembrandta oraz dokumentacji Lekcji anatomii wedle Rembrandta Tadeusza Kantora. Tematom powrotu, powtórzenia i przesunięcia znaczeń w reprezentacjach „lekcji anatomii” towarzyszyć będą rozpoznania teoretyczek performatywności – Peggy Phelan i Rebecki Schneider – które podejmowały kwestię efemeryczności performansu oraz jego możliwej dokumentacji
i reprodukcji.
Warsztaty performatywne – prowadzenie Wojtek Ziemilski
13.12.2014, (11:00-14:00 oraz 15:00-19:00)

W. Ziemilski, fot Konrad Pustoła.
Artysta wideo, performer i reżyser Wojtek Ziemilski poprowadzi warsztaty performatywne, dla których punktem wyjścia będzie idea theatrum anatomicum oraz happening Lekcja anatomii wedle Rembrandta Tadeusza Kantora. Konieczne wcześniejsze mailowe zgłoszenie chęci udziału w warsztatach.
Zapisy: rezerwacje@cricoteka.pl. Prosimy o przesłanie krótkiej informacji o sobie i parę słów o tym, dlaczego chce się wziąć udział w warsztatach. Zgłoszenia zbierane są do 4 grudnia włącznie, jeśli chętnych będzie zbyt wielu, prowadzący rezerwują sobie prawo do selekcji uczestników.
Lekcja anatomii (nie tylko) doktora Tulpa w poezji i dramacie XX wieku wykład Mateusza Antoniuka
19.12.2014, 19:00 (Uwaga! Zmiana terminu)
Przedmiotem uwagi staną się nawiązania do słynnego obrazu Rembrandta w polskiej poezji oraz dramacie, głównie po roku 1945 (Grochowiak, Białoszewski, Rymkiewicz). W tle pojawią się także inne literackie przejawy fascynacji cielesnością martwą, zdegradowaną, poddaną zabiegom medycznym i laboratoryjnym.