Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń

„Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń” to autorski program prezentacji tańca współczesnego, realizowany przez Cricotekę od 2018 roku. Pokazy spektakli: od 17 października do 17 listopada. Tegoroczna edycja została poszerzona o część warsztatową, tworzoną we współpracy z Fundacją Performat. Warsztaty obejmują trzy bloki: taneczny, krytyczny i medialny. Nowością w programie „Rollercoastera” jest także cykl „Młoda choreografia” – spektakle początkujących polskich artystów i artystek związanych ze sceną tańca.

Kuratorzy projektu, Paweł Łyskawa i Eryk Makohon nawiązują do koncepcji człowieka ponowoczesnego Zygmunta Baumana, która opiera się na czterech wzorcach osobowości: turysta, spacerowicz, włóczęga i gracz. „Rollercoaster” ma być odpowiedzią na poszukiwania nowych doświadczeń przez każdego z nich. Wyselekcjonowane przez kuratorów spektakle zacierają granice między pozycją widza i performera oraz zachęcają do współuczestnictwa. Kuratorzy za Italo Calvino proponują widzom spojrzeć na świat z innego punktu widzenia, przyjąć inną optykę, inną logikę, inne metody poznania… To zaproszenie do porzucenia kontroli i do otwarcia na nietypowy odbiór choreografii. Spektakle są odmienne stylistyczne, ale wszystkie odważnie prowadzą widza w przestrzenie niebezpieczne, niewygodne i drażliwe społecznie.

fot. Dominik Więcek

Wyjście ze strefy komfortu, porzucenie bezpiecznej pozycji i znanej perspektywy dotyczą nie tylko widzów. Ważną osią programową tegorocznej edycji jest perspektywa twórczych strategii autorów spektakli. Kolekcjonowanie wrażeń staje się częścią, a czasami nawet istotą procesu kreacji. Pamięć ciała i wspomnienie ruchu, niejednokrotnie przekazywane z pokolenia na pokolenie, zostają wykorzystane przez artystów „Rollercoastera” w ich scenicznych realizacjach.

Metodą twórczą autorów „Bromance” (Więcek / Przybyła) staje się wypreparowanie wspomnień związanych z dotykiem, czułością czy bliskością pomiędzy mężczyznami w koleżeńskich relacjach oraz odtworzenie ich na scenie.

W „Wielogłosie” (Leśnierowska / Orlik) współbrzmienie czasem bardzo odległych tradycji kulturowych (polskiej, brazylijskiej, ormiańskiej i gruzińskiej) przyjmuje formę zbiorowego „polifonicznego ciała”.

Dla duetu Skowron / Bosak („an_na”) materiałem twórczym jest pamięć emocjonalna i cielesna. Choreografki, przekopując się przez narastające warstwy historii, badają pamięć ruchową przypisaną konkretnym miejscom, sytuacjom i osobom.

„InSoundOut” (Madi / Meszaros) jest zapisaną w ruchu i przestrzeni opowieścią o relacji twórczej choreografa i performera, który staje się dla widzów medium współodczuwania i współprzeżywania fizycznej i muzycznej warstwy utworu.

Strategią autorki „Id. Outlet” (Jarosińska) jest atmosfera „psychologicznego science fiction”, manipulacja skupieniem widza, prowadząca ostatecznie do podważania iluzji scenicznej.

 

Artyści docierają do granic własnej fizyczności i przekraczają je.
„Special society” (Lachky / Central Europe Dance Theatre) eksploruje system pracy, w którym tancerze poszukują ekstremalnej dynamiki i kresu możliwości ciała.

„The Entrance” (Ersoz / Krakowski Teatr Tańca) również uwypukla momenty krańcowe w pracy tancerza oraz próby ich przekraczania, włączając w to doświadczenie widzów.

„Manhattan” (Komędera-Miśkiewicz / Wiak) pyta o możliwość przepisania historii zniszczenia na ciała dwóch tancerek.

Harmonogram pokazów:

17 października, godz. 19:00 – „Manhattan”, chor. Daniela Komędera-Miśkiewicz i Dominika Wiak

25 września, godz. 19:00 „The Entrance”, Krakowski Teatr Tańca, chor. Ayrin Ersoz (przedpremierowy pokaz zamknięty)
26 i 27 października, godz. 19:00 – „The Entrance”, Krakowski Teatr Tańca, chor. Ayrin Ersoz (PREMIERA)

10 listopada, godz. 17:00 – pokaz finałowy warsztatów realizowanych w ramach projektu (prowadzący grupę: Paweł Łyskawa)

11 listopada, godz. 19:00 – „BROMANCE”, Michał Przybyła, Dominik Więcek

13 listopada, godz. 19:00 – „InSoundOut” chor. László Mádi/Máté Mészáros oraz „Special society” chor. Anton Lachky, Central Europe Dance Theatre (Budapeszt)

15 listopada, godz. 19:00 – „Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos”, chor. Joanna Leśniarowska, Janusz Orlik

17 listopada, godz. 19:00 – Wieczór Młodej choreografii

„id.outlet” – chor. Monika Jarosińska

„an_na” – chor. Pamela Bosak, Magdalena Skowron

 

BILETY

Bilet ulgowy – 25 zł

Bilet normalny – 35 zł

Bilet dla studentów szkół artystycznych – 15 zł (po okazaniu ważnej legitymacji)

Karnety I tura (do 29 września) – 100 zł

Karnety II tura (od 30 września) – 150 zł

Karnety upoważniają do wejścia na wszystkie spektakle prezentowane w programie.

Bilety oraz karnety są dostępne w kasie Cricoteki oraz na bilety.cricoteka.pl

 

Rezerwacja i zakup biletów grupowych (20 zł / osoba, dla grup powyżej 10 osób) – rezerwacje@cricoteka.pl

Pokaz finałowy spektaklu tworzonego podczas warsztatów w ramach projektu – wstęp wolny.

 


 

Spektakl „Manhattan” zrealizowano w ramach programu Młodzi na scenę Teatru ROZBARK oraz Stypendium Twórczego Miasta Krakowa przyznanego Dominice Wiak. Współfinansowanie ze środków Miasta Bytom.

Spektakl „The Entrance” jest współorganizowany przez Instytutu Muzyki i Tańca, w ramach programu „Zamówienia choreograficzne 2019” oraz współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.

„Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos” jest realizowany w ramach projektu Terytoria Choreografii organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca, Centrum Kultury w Lublinie i Art Stations Foundation.  Projekt Terytoria Choreografii jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022. Dofinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA.

Spektakl „an_na” powstał w ramach Stypendium Twórczego Miasta Krakowa na rok 2019.

 

Prezentacje spektakli Central Europe Dance Theatre zostały zorganizowane we wsparciu:

 

Pokaz kończący warsztaty „Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń” jest realizowany w ramach projektu „Myśl w ruchu” dofinansowanego ze środków Instytutu Muzyki i Tańca

Logo Instytut Muzyki i Tańca

PARTNERZY:

Logo Krakowski Teatr Tańca