Spotkanie z Teatrem Śmierci

Temat: Spotkanie z Teatrem Śmierci
Termin: 7 grudnia 2012 – 16 grudnia 2012 (pokaz otwarty)
Miejsce: Cricoteka, ul. Kanonicza 5
Prowadzenie: Bogdan Renczyński
Limit uczestników: 14

 

Celem warsztatu jest kreatywne spotkanie z językiem teatralnym i sposobem pracy Tadeusza Kantora. Chodzi o przekazanie wskazówek, punktów oparcia dla osobistej pracy aktora nad poszukiwaniem wyjątkowego świata Teatru Śmierci. Warsztaty będą opierać się głównie na dynamice gry z tekstem i obiektem, która związana jest ze szczególną metodą bycia na scenie zaproponowaną przez Kantora.
Fundamentem tego teatru była odmowa iluzjonistycznej reprodukcji i reprezentacji.
Tadeusz Kantor zawłaszczał Realność; „(anektuje ją) bierze w pułapkę”. Żeby zbliżyć się do jego sposobu pracy, przejdziemy przez negację tradycyjnej formy i konwencjonalnej, realistycznej ekspresji scenicznej. To, co jest ważne, to podkreślenie wartości abstrakcyjnej zachowania scenicznego, manipulacja realnością, bezinteresowne użycie realności.
Warsztat podzielony jest na sześć części, na które składają się osobne improwizacje i etiudy sceniczne.

Tematy ćwiczeń:
1. Akt twórczy jako wspólna wartość indywiduum i widza.
2. Stan wolności aktora – twórcy w obecności widza.
3. Sztuka wolności pomimo wszystko.
4. Scena i widownia jako miejsce teatralne komunikujące ludzkie dzieło i dobro.

Bogdan Renczyński

Opis warsztatu

Zobacz zdjęcia i film

BOGDAN RENCZYŃSKI
Aktor Teatru Cricot 2 w latach 1982 – 1992, później Teatru Compagnie du Singulier w latach 1994 – 1996 oraz Teatru MIST w latach 1996 – 1997. Występował w spektaklach Tadeusza Kantora Umarła Klasa, Niech sczezną Artyści, Wielopole Wielopole, Nigdy tu już nie powrócę i Dziś są moje urodziny.
Od 1980 pracownik Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie. Kurator licznych wystaw Tadeusza Kantora w Polsce i za granicą. Twórca i współzałożyciel paryskiego stowarzyszenia Le Retour d’Ulysse (działania edukacyjne: organizacja seminariów oraz warsztatów teatralnych). Reżyserował Co zrobimy z wiolonczelą Matei Visnieca z Théâtrè des Collines w Etoile (Francja, 2007), oraz Rebeko, matko moja w Théâtre du Radeau w Le Mans (Francja, 2010). Prowadził warsztaty teatralne w Cartoucherie (Association de Recherche des Traditions de l’Acteur, 2010), Auvergne (Ferme de Trielle, 2008), Gent (École des Beaux-Arts KASK, 2008) i Lyonie (Théâtre des Asphodèles, 2006).

 

Tadeusz Kantor, “Nigdy tu już nie powrócę”, Teatr Cricot 2, 1988

 

Warsztaty organizowane w ramach projektu Muzeum Migrujące.
Projekt Muzeum Migrujące dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Partnerzy projektu: Muzeum Narodowe w Krakowie, Barka Alrina, Institut International de la Marionnette de Charleville-Mézières, Région Champagne-Ardenne ORCCA, Instytut Historii Sztuki UJ.
Patroni medialni: Radio Kraków, O.pl, Cracow-life.com, E-splot.