Warsztaty dla przedszkoli

Cricoteka stawia sobie za cel rozwijanie wrażliwości przez jasne, ale też te nieoczywiste nawiązania do twórczości Tadeusza Kantora. Nasza oferta zrozumiałym dla dzieci językiem przybliża inspirujące aspekty sztuki nowoczesnej, jest przyjaznym wprowadzeniem w tajemniczy świat artystycznej wyobraźni, pobudza kreatywność, rozwija umiejętności i pielęgnuje wrażliwość – wszystko to w nietuzinkowej architektonicznie przestrzeni.

Warsztaty prowadzone są przez specjalistów z zakresu animacji kultury, pedagogiki teatru, cyrku, sztuk plastycznych, muzyki, tańca czy ruchu kreatywnego.

Sztuka może być wspaniałą przygodą!

Zapraszamy do odkrywania świata teatru i sztuki poprzez działania angażujące zmysły, wyobraźnię i inspirujące do kreatywnego myślenia. Zamiast tradycyjnych muzealnych opowieści zapraszamy uczestników do dynamicznego odkrywania twórczości Tadeusza Kantora i jej indywidualnej, kreatywnej interpretacji.

Warsztaty bazują na założeniach pedagogiki teatru – są przestrzenią twórczego, swobodnego wyrażania się i mają na celu kształtowanie świadomego odbiorcy i twórcy sztuki.

Warsztaty prowadzimy od wtorku do niedzieli, po wcześniejszej rezerwacji.

Informacje i rezerwacje: tel. (12) 442 77 70, rezerwacje@cricoteka.pl

Koszt: 20 zł od osoby, grupa minimum 10-osobowa

Czas trwania warsztatów: 1 godzina

Tematy do wyboru:

Co skrywa kostium?

Po co w teatrze kostium? Z czego się składa i jak powstaje? Kto i dlaczego projektuje kostiumy?

Pierwszą cześć warsztatu wypełnią teatralne zabawy z długimi kawałkami tkanin. Dzieci będą miały okazję do twórczego poszukiwania różnych sposobów opakowania ciała – tworzenia strojów i testowania ich możliwości scenicznych. W drugiej części porozmawiamy o tym, jakie skojarzenia budzą kostiumy. Każde dziecko dla wybranej postaci stworzy kostium na drewnianym manekinie mając do dyspozycji różnorodne tkaniny, sznurki i wstążki.

Słowa klucze: kostium teatralny, trening twórczości, ćwiczenia teatralne, ruch, praca z tkaniną

Teatr – a co to takiego?

(Warsztat dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością wzroku lub spektrum autyzmu)

Co wyrażają nasze gesty? Jak możemy się poruszać? Proste działania teatralne z wykorzystaniem technik aktorskich, ćwiczeń głosowych oraz improwizacji z użyciem rekwizytów.
Wspólnie popracujemy nad koordynacją słuchowo-ruchową, świadomością ciała, wyobraźnią przestrzenną i działaniami ruchowymi w przestrzeni. W efekcie warsztatów uczestnicy poznają pojęcia takie jak „reżyser”, „rekwizyt”, „improwizacja”.

Słowa klucze: teatr, improwizacja, rekwizyty, ćwiczenia teatralne, ruch

Wiaderko pełne dźwięków

(Warsztat dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością wzroku lub spektrum autyzmu)

Jak zrobić instrumenty z przedmiotów znalezionych dookoła? Przetestujemy różne materiały – poszeleścimy, postukamy i zaskrzypimy. Zagramy bardzo głośno i bardzo cicho. Będziemy nasłuchiwać dźwięków z otoczenia i skomponujemy melodię, w której nasza muzyka połączy się z nimi w całość. Stworzymy wspólnie małą orkiestrę, pobawimy się w dyrygentów.

Słowa klucze: dźwięki, instrumenty, praca w grupie

Projekt poczta

Czy list może być dziełem sztuki? Korzystając z materiałów archiwalnych będziemy odkrywać tajniki warsztatu Tadeusza Kantora, które staną się dla nas punktem wyjścia do własnych poszukiwań. Przetestujemy różne techniki artystycznego wykorzystywania kopert i znaczków, ale też porozmawiamy o idei wielkiej wystawy na poczcie. Wspólnie stworzymy koperty-ambalaże, a nawet spróbujemy odtworzyć happening z wielkim listem.

Słowa klucze: ambalaż, list, poczta, dzieło sztuki, praca indywidualna

A jak abstrakcja

Kim jest artysta? Co to takiego język obrazu? Trening twórczego myślenia w oparciu o ćwiczenia oraz zabawy z kształtami oraz kolorami.
Pobudzimy wyobraźnię wykonując różnorodne ćwiczenia rysunkowe w małej i dużej skali. Znajdziemy zastosowania linii prostej, falowanej, kropkowania, kreskowania. Wykorzystamy kolorowe folie, przyjrzymy się zjawisku przenikania kolorów, wspólnie zastanowimy się, czym jest abstrakcja.

Słowa klucze: rysunek, kształty i kolory, działania plastyczne, trening twórczości

Na zdjęciu grupa dzieci bawi się kołami rowerowymi. Fot. Studio FILMLOVE

Fot. Studio FILMLOVE