Wszystkie wpisy

Zmarła Zofia Gołubiew (1942-2022)

Czarno-białe zdjęcie przedstawiające Zofię Gołubiew.

Z ogromnym żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Zofii Gołubiew, wieloletniej dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie, wybitnej specjalistki w dziedzinach historii sztuki, muzealnictwa i dziedzictwa kulturowego.

Związki Zofii Gołubiew z Cricoteką i Tadeuszem Kantorem sięgają kilku dekad. Była znawczynią twórczości i autorką wystaw poświęconych artyście, poczynając już od 1984 roku i udziału w organizacji pokazu w Maison de la Culture w Grenoble. Kluczowa dla utrwalania spuścizny Kantora była kuratorowana przez Zofię Gołubiew w Muzeum Narodowym w Krakowie, otwarta w rok po śmierci artysty indywidualna ekspozycja, a następnie jej odsłony w Japonii i Hiszpanii. Bez nieocenionego wkładu Zofii Gołubiew, która udostępniła makietę albumu przygotowaną przez Kantora, publikacja Cricoteki „Kantor. Malarstwo” nie miałaby wymiaru tak autentycznie osobistego dokumentu. W latach 2014–2019 Zofia Gołubiew była członkiem Rady Programowej Cricoteki służąc instytucji bezcenną funkcją doradczą.

Przed otwarciem nowej siedziby instytucji pisała:

(…) Znamy kolekcję Cricoteki, pisząca te słowa zaproszona była przez Tadeusza Kantora do komisji oceniającej i wyceniającej jej zawartość. Znamy pisarstwo i twórczość teatralną autora Umarłej klasy. Mieliśmy też zaszczyt znać go osobiście, wielokrotnie rozmawialiśmy z nim zarówno o jego idei Archiwum Teatru Cricot 2, jak i o pomyśle utworzenia muzeum tegoż Teatru. Pamiętamy np. starania Mistrza o przeznaczenie na ten cel budynku dawnej elektrowni znajdującej się przy ulicach Asnyka i Łobzowskiej – zakończone niepowodzeniem, a także uczestniczyliśmy w aranżowaniu przez niego samego stałej wystawy w piwnicach przy ul. Kanoniczej.

Wszystko to piszę po to, by stwierdzić, iż Tadeusz Kantor z całą pewnością byłby zadowolony z projektów przygotowanych obecnie przez Cricotekę.
Z projektu architektonicznego, który jest fascynującym eksperymentem, świadomie nawiązującym do dzieł Artysty. A także z programu działania tej nowej instytucji – mającej być miejscem żywym, łączącym kilka funkcji istotnych dla prezentowania i upowszechniania tej bogatej i różnorodnej twórczości – przełamującej w drugiej połowie XX wieku wiele stereotypów i otwierającej nowe drogi w sztuce. (…)

Pozostaje więc tylko życzyć Dyrekcji i pracownikom Cricoteki, aby zdołali realizować swoje ambitne i mądre plany – nie tylko dla pamięci wielkiego twórcy, ale także dla dobra nas wszystkich, naszej wspólnej kultury.

 Dyrektor Natalia Zarzecka i Zespół Cricoteki dziękują Pani Zofii Gołubiew za wiele lat współpracy, przyjaźni i wsparcia dla instytucji.

Fotografia z wystawy dzieł Tadeusza Kantora “Dalej już nic!”, Ośrodek Teatru Cricot 2 (Kanonicza 5, Kraków), 1988. Kolekcja Muzeum Tadeusza Kantora w CRICOTECE

 

0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu